måndagen den 29:e juni 2009

I mean please

Ta en sydfransk tant. Vilken sydfransk tant som helst går bra. Närma dig tanten med en bebis i vagn. Hon kommer i tio fall av tio att:

Göra roliga ljud, nypa bebisen i fötterna/kinderna/låren/och säga att bebisen är gracieuse/coquine/mignonne comme tout.

Och hon kommer att säga:

Fryser hon inte? Är hon inte kall? Oh la la, hennes fötter är ISKALLA. Iskalla! Borde ni inte klä på henne mer?

Och mamman till bebisen kommer att kväva en impuls att vråla FÖR GUDS SKULL DET ÄR TRETTIO GRADER VARMT TOKTANTER. Nom de dieu.

Men eftersom hon är en socialt begåvad varelse gör hon inte det. Men man vet aldrig, utsätt henne för den där kommentaren tiotusen gånger till så...

7 kommentarer:

Lugnetetc sa...

Haha! Min pappa som bor i Marseille sa inte senare än igår: men det är ju inte så varmt kommer hon inte att frysa? det var 29 grader i Sthlm igår! funkar alltså även med gubbar...

Sara sa...

Fred; Suck... ;)

mandystockholm sa...

hehehe läste fel i början, trodde du menade "sydafrikanska"tanter...Och 10 i rad. Då var jag tvungen att läsa om artikeln igen..eller så finns det säkerligen många sydafrikanska tanter på Korsika!:-)

Erica sa...

Jag läste också sydafrikanska :-) Men så är ju timmen sen också. Tröttsamt med människor som det ploppar ur alleahanda komiska kommentarer som man faktistk kan vara utan!

Anonym sa...

Spanska tanter är likadana, min äldste som då var liten, blond och söt som socker blev konstant nypt i kinderna och han HATADE det! Sedan hade de den lustiga vanan att slänga små pesetas i vagnen som turpengar och det var kanske rart men jag var bara rädd att han skulle sätta dem i halsen :)
kram, Maria i norrbotten

Basilika sa...

De skulle bli alldeles hispiga om de besokte London! Har ser man ofta barn utan bade mossa och vantar mitt i vintern. Men det ar kanske sa de hardas, sa att de kan ga i oppna sandaler och minikjolar i januari nar de blir aldre...

Sara sa...

Mandy, nja, sydafrikanska tanter vet jag inte mycket om... ;)

Erica; I alla fall nâr det sker systematiskt!

Maria; Här är det inga mynt, men väl sockerkringlor som sägs vara bra mot tandont... :-S

Basilika; Haha, det verkar ju funka!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...