söndagen den 13:e december 2009

Då lyser frid på jorden glädjen är stor i ett barns klara ögon bor den

Jul är konsumerismens stora högtid... Men inte för alla. I Europa finns otroligt mycket fattigdom, och inget gör mer ont i mig än att besöka en av de större franska städerna och se köerna till soppköken. Varje år fryser flera människor ihjäl, eftersom de inte har något hem. I Europa. Hos oss.
Det här gör mig så ledsen att jag inte har ord för det. Men huruvida jag kan uttrycka min tristess har inte någon betydelse alls, det gör ingen skillnad. Att jag säger att jag är ledsen gör inte livet lättare för dem som har mindre än vad jag har. Och jag är duktig på att beklaga mig, men jag är lyckligt lottad.
Nu har jag gjort i ordning en stor säck med barnkläder, fina sådana, mycket som vi aldrig har använt, och leksaker och gosedjur. Resto du coeur har insamling idag, för barn vars föräldrar inte kan de dem julklappar. Och kanske är det det som gör mest ont i ett mamma-hjärta? Att veta att det finns mammor som går sönder inombords eftersom de inte kan ge sina barn någon julklapp. Det finns sådana mammor, närmare än vi tror.
Därför har jag plockat ihop kläder från Benetton, Petit Bateau och Jacadi, Véra har haft så mycket att vi inte hunnit använda allt, och nu ska jag gå dit. Med tungt hjärta. Benetton-bodies och nallebjörnar ändrar ingenting. ÄNdå.

6 kommentarer:

Ingela sa...

Jättefint gjort.

Helena i England sa...

Ååhhh, det gör ont i mig när jag läser ditt inlägg.. Men BRA GJORT du! Och jag har bestämt mig för att också göra en god gärning idag. Vet bara inte vad ännu.. Trevlig Lucia!

barajagjohanna sa...

Usch ja. Jag brukar få lite ångest varje jul bara för att jag kan inte kan låta bli att tänka på hur många det finns som är ensamma och inte har råd medan jag sitter i ett fint hus med en stor familj och kan äta tills jag spyr. Jag har lite svårt att släppa de tankarna...

Marie sa...

Aj, det gör ont i hjärtat när jag tänker på det.

Väldigt fint gjort.

Lisa sa...

Ah vad fint gjort, jag blev alldeles tarögd. Tack för paminnelsen att vi kan alla göra nagot för att hjälpa.

Kram pa dig!

Sara sa...

Ingela; Usch, man borde kunna göra så mycket mer...

Helena; Ja, fler goda gärningar i juletid! ;)

Johanna; Så är det...

Marie; Ja, vad bortskämd man är egentligen, trots att man klagara ganska mycket...

Lisa; VI kan ju göra något litet i alla fall...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...