måndagen den 25:e januari 2010

Monas känsla för kvalitet

Man tror inte att det är sant. Att folk hänger upp sig på att Mona - är det just för att det är Mona Toblerone, tro? - har en handväska från Vuitton. Och att hon "poserat med en lyxväska"?

Jag begriper inte grejen. Och har sv
årt att se kopplingen mellan Monas väska och ett vårdbiträdes medellön.

Detta, mina vänner, är väl ett typexempel p
å svenska jante, och bara något som kan hända i Sverige.
Och jag menar, väskan kostade 6000 kronor. Vilket innebär att det är en l
ågbudgetväska jämfört med andra märkesväskor. Ta Hermès Kelly-väska, som går loss på 50 000 kronor. Till exempel.

I Frankrike förväntas politiker klä sig i designerkläder, i synnerhet fr
ån de franska modehusen. Carla Bruni lär ha en hel garderob full med väskor, som matchar hennes outfits när hon ska ut och representera.
Och kanske hade Mona kunnat välja en väska från h&m, det svenska flaggskeppet? Men, mes belles, kvaliteten är icke densamma. Och hade det varit bättre om hon hade haft en väska made in Taiwan, Bangladesh eller China? Tillverkad av lågavlönade dygnetruntarbetande stackare i en utlokaliserad fabrik? Istället för ett modehus vars fabrik ligger i Europa?

Jag är helt med Mona i detta. Om Mona vill klä sig fr
ån topp till tå i Dolce&Gabbana innan hon debatterar i teve, så ser jag inga som helst problem med detta. Om Mona vill ha Louboutinstilettos och Chanel-brillor så vas-y, Monita. Om jag vore Mona skulle jag göra det, bara för att hävda att jag kan. Att jag är en kvinna som är värd kvalitet, som har en schysst månadslön och inte bara är värd snygga väskor när jag fyller 50.

Och 6000 kronor... Är det chockerande? Min handväska är värd 10 000. Men jag har f
ått den i present.

8 kommentarer:

Erica sa...

Jag håller med dig Sara! Det finns annat man kan hänga upp sig på både gällande Mona och andra partiledare som är mer relevanta än vad för handväska hon har. Det är bara en sån grej som folk kan haka upp sig på här i Sverige.

Erica sa...

Förresten! Väldigt snyggt du har fått på din sida! Framförallt så är det kul att se dig fortsätta skriva och inte ge upp för att tekniken knasar sig

Livet runt 30...5 sa...

Det vore väl underbart om Mona kunde börja snitsa upp stilen lite (det behövs sannerligen) nu när hon aspirerar på statsministerposten? Kvalitet kostar och kvinnan har råd, sosse eller inte.

Svensk chekchouka sa...

Ja Sara, du har rätt, eller är miljöskadad... c'est au choix... Tänk dig MAM utan sin "bruch" och i kläder frân Etam- asgarv...

Sara sa...

Erica; Nja, jag trivs inte här!

Kristina: Heller hur?

Svensk chekchouka: Jag kan inte ens tänka tanken. Rachida i Zara och Sarko i... Celio?

Annika sa...

Inte mig emot om Mona hottar upp sin postorder-stil. Om hon bara inte vore en sådan fasansfull dubbelmoralist, vill säga. Hon kanske skulle ta och tagga ned sin mossiga klasskampsretorik en smula?
Tyvärr räddar ju inte en juste väska ett kläd- och stilkoncept som är så fel som Monas.
Och, nej, jag gillar inte Mona, eller hennes stil, eller hennes politikl, om någon undrar ;)

Johanna Siljehagen sa...

Tòntiga Sverige. Bra att nàgon piffar till sig. De flesta ser ut som skurkàrringar/gubbar. BRA MONA!

Marie sa...

Håller med! Typiskt det patriarkaliska samhället där man såklart måste hänga upp sig på kvinnliga "lyxgrejer" som exempelvis väskor. Både hon och andra politiker (sossar som moderater) har antagligen haft mycket dyrare kläder på sig förut, men så fort det kommer till väskor så är det ok för tidningarna att slå upp det! Och som du skriver, 6000 är inte sååå mycket, o det måste väl vara bättre att arbetarna faktiskt får betalt för det de gör o därmed ger ett högre pris på väskan än att köpa grejer från Kina och Taiwan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...