torsdagen den 1:e juli 2010

Bluffen

Min gateau moelleux gjorde succe. Nej, men verkligen.
Den gick åt på ett kick, och frågorna haglade.
Har du gjort den själv?

Jag: Ja... (Rent tekniskt hade jag ju det. Det var ju jag som öppnade paketet med kakblandningen och höll i elvispen. Till exempel).

C fick höra "Vilken tur du har som är gift med henne*".

C: Ja... (I valet och kvalet om han skulle avslöja mig eller inte.)

Nu har jag lovat dyrt och heligt att dela med mig av receptet till minst tio personer på festen. Så om ni har ett bra sockerkaksrecept (gärna som innehåller grädde för det sade jag att det var) så dela gärna med er.

*Som gör så goda kakor och bakar så fint, alltså.

10 kommentarer:

Timjan o Akleja sa...

Ahaha, vad roligt, både förra inlägget och detta! Jobbigt med receptet bara... Har tyvärr aldrig bakat sockerkaka så jag kan inte hjälpa till...

Gillar din blogg mer och mer, det är alltid nåt guldkorn... Och jag längtar bara mer och mer till Korsika! Snart, snart...

Ha det bra!
/ Birgit

Anna sa...

Du kan ju alltid dra en liten vit lögn om att receptet innehåller en svensk ingrediens som är jättesvår att få tag i på korsika och som inte kan ersättas med nånting annat - tur att du hade lite kvar i skåpet för just den här kakan! :)

M sa...

Såna gånger ska man hävda att det är ett gammalt hemligt familjerecept.

Åsa sa...

Hahah! Du är kul! Precis vad jag tänkte - som Anna och M ovan :-) Hemligt recept som funnits i familjen generationer tillbaka! ;-)

Eller så får du helt enkelt gör det den hårda vägen. Sätt igång och baka en massa sockerkakor. Testa dig fram tills du hittar den perfekta sockerkan - med grädde i! :-)

Eleonora sa...

Just grädde har man väl inte i en sockerkakssmet så ofta? Du kan ju dock ta ett grundrecept, lägga till en skvätt grädde och hävda att det är den där skvätten som gör hela kakan.

Eleonora sa...

Hm, här hittade jag en variant med grädde. Kör på den! http://www.tasteline.com/recept/Mormor_Alice_fantastiska_sockerkaka

Eleonora sa...

Och av nån anledning klipptes länken av. http://www.tasteline.com/recept/mormor_Alice
_fantastiska_sockerkaka

barajagjohanna sa...

Haha, jag tänkte just säga att grädde har man väl för tusan inte i sockerkaka! Men tur att Eleonora hittade ett recept. :)

Att påstå att det är ett hemligt tycker jag bara blir fånigt. Roligt att du lyckades i alla fal. Kör på Eleonoras recept och får de den inte likadan så säger du alltid "jodå, jag är säker på att den var hur god som helst!" och när de protesterar säger du "men så är det ju alltid när man blivit bjuden på något - att man aldrig tycker att man själv gör samma goda".

Sara sa...

Tack mormor Alice!
:D

Emelie sa...

Haha, du är ju för söt! Jag hoppas verkligen att du lyckas ta dig ur den här delikata lilla knipan. Det är jag dock alldeles övertygad om att du gör ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...