tisdagen den 27:e juli 2010

Män är från Mars, kvinnor från Venus

Jag pratade med min manlige vän G. Om födelsedagar.

Och förklarade att när jag säger att jag inte vill ha n
ågot firande, ingen tårta, inga paket, så menar jag naturligtvis inte det.
Och att en man - min i det här fallet - borde kunna läsa åtminstone ett minimum mellan raderna.

- Vad gör du för din fru när hon fyller år, tillexempel? Inte glömmer du bort det?
- Hon vill inte ha något firande. Hon vill inte ha någonting.
- Och det tror du på?

Män.

10 kommentarer:

Eleonora sa...

Men - och nu låter det väl som att jag är från Mars: varför säger du att du inte vill bli firad om du egentligen vill det? Jag brukar vara rätt tydlig med att jag ser fram emot både tårta och paket. Säkraste sättet att göra oss båda nöjda.

maja_e sa...

ja att de inte kan läsa mellan raderna. Men det är väl som Elenora säger att vill jag något måste jag säga det för vänder man på steken blir det ganska förvirrande. Men av sin man kan man kräva lite mer. Jag säger samma sak men min man tar mc:n och köper rosor och det räcker.

Alexandra sa...

Män är väldigt bokstavliga, så är det nog bara. Och egentligen, om man ska tänka logiskt (vilket de gör), så har de ju rätt.
Jag tror du har träffat den springande punkten till varför kvinnor & män inte förstår varandra. Den här tvärtom-logiken som kvinnor gärna använder, går liksom inte hem ...

Emelie sa...

Men varför ska man behöva vara så förbenat tydlig för! Vad hände med överraskningsmomentet, magin, kärleken i att göra tvärtom? Jag håller med dig.

CO sa...

Visst är det så att vilken kurs man än går, så är det tydlighet som förespråkas när det gäller kommunikation. Men i en bättre värld ska man inte behöva tala om för sin käresta att a) snart fyller jag år, b) jag vill inte bli uppmärksammad på bemärkelsedan (läs - fira mig din jävel, annars!!!). I år tog jag det säkra före det osäkra och talade om för min man att om jag blev bortglömd på födelsedan så skulle detta sent, om någonsin, glömmas bort. Tydligt, men tråkigt. Jag hade hellre överraskats "på rikigt". Och det är ju det män måste läsa i handboken om kvinnor; att vi gillar att bli uppmärksammade bortskämda överraskade bli visade omtanke och helst av allt då och då upphöjda till skyarna. I alla fall vill jag det. Fast jag har lite svårt att komma ut ur garderoben och erkänna det ibland.

barajagjohanna sa...

Jag håller med dig - och samtidigt inte. Ibland har jag haft den där meningen "jag vill inte bli firad" som ett försvar, typ när jag bott på ställen där jag inte haft någon umgängeskrets. Men någonstans vill man ju ändå bli LITE uppvaktad. Jag minns en födelsedag där någon knappt kom ihåg mig och där alla lyssnade på att jag sa att jag inte ville bli firad - och det var skitjobbigt.

Men jag har nog blivit lite mer... ärlig. Uppenbarligen tänker vi lite olika, män och kvinnor, och då gäller det helt enkelt att ge en hint om att man visst vill bli firad. Fast JA, jag önskar man slapp säga det. Jag skulle helst bli överraskad varannan dag.

Lisa sa...

Nästan som när man säger att "nä, jag vill inte ha något för att jag har fött vårt barn älskling..." Jag fick föda både ett, två, tre barn OCH fylla 35 samt fira 5 årig bröllopsdag innan det satt en extra ring på fingret. "Paketpris" typ...
Hajja att jag näst intill har dikterat hur uppvaktningen av min födelsedag ska vara sedan dess! Det är nog rätt bra att vara tydlig, fast då försvinner ju förstås mycket av själva överraskningsmomentet... Moment 22 liksom, gah!

Paris sa...

Män förstår inte när kvinnor är så kryptiska. Tala klarspråk så ordnar sig det mesta ;)

Eleonora sa...

Fast att bli överraskad gillar jag också. Men sannolikheten för att det ska hända ökar väl inte om man själv uttryckligen ber om att INTE bli firad? Där förstår jag inte den kvinnliga logiken.

Jag tänker såhär: man kan ju a) kanske inte säga någonting alls, och hoppas på att överraskningen kommer. Eller b) så kör man då det tydliga spåret och påminner om att födelsedagar är viktiga för en.

M sa...

Killar är inga bra tjejer och tjejer är definitivt inga bra killar.
Grattis önskas hursomhelst.
Kram M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...