onsdagen den 8:e december 2010

AMour: Liberté, egalité, fraternité. Yeah well whatever.

Jag ville nog bara ha en relation på två premisser:
1. Att man aldrig kan äga en annan människa. Man kan bara vara lycklig över att en annan människa valt att komma hem varje kväll, öppna sin famn för en, finnas där. Ett tag, en stund, ett ögonblick, ett liv. Det vackraste som finns är inte att stanna med n
ågon för att man inte har något val, det är att ha ett val och välja att stanna. Tror jag.
2.
3.

Nej, jag kommer inte på mer. Det kanske bara var en. En viktig.
Vilka är era?

6 kommentarer:

Åren går sa...

För att hålla kärleken vid liv är jag övertygad om att man själv måste välja och välja om och välja om och om och om. Inget är givet varken för mig eller den jag väljer, han måste också välja mig. Det kanske inte är lika enkelt som att ta allt för givet, sätta ring på fingret och förvänta sig att kärleken ska vara för evigt, men det är så mycket mer tillfredställande att känna lyckoruset varje gång man valt om. Dels vinsten i att välja sin partner (igen), men också kicken av att styra sitt eget liv och sin framtid.

PS. Jag gillar verkligen din blogg.

Helena sa...

ååå. just det där sa jag till min man när vi började träffas. och jag upprepade det senast i förrgår. har gått och grunnat på precis det där de senaste veckorna nämligen.

mia sa...

Jag tror det är det vi alla vill ha. Svårare än så är det liksom inte.

Maria (45) sa...

... but it all comes down to what you choose to do on a daily basis in the end.

Att ta för givet är att dö en smula.... att sluta vara nyfiken, inte vilja, inte välja med omsorg, inte ta i... och vara offer.

Det är det som gör en relation trist. Passivitet, (indirekta) förebråelser, understimulans, likgiltighet. Det är val som oftast görs omedvetet.

Vackert för mig är att se att se två självständiga parter göra sina val med omsorg både för sig själva och varandra - att naturligt inkludera den andra i sin sinnevärld och vilja det bästa för sin partner. Att hjälpa varandra framåt.

Valfriheten hos mig fordrar både kommunikation, fri vilja och omsorg i en relation. Att båda får vara sig själva, accepteras och dela ett liv med gemensamma mål tycker jag är vackert.

Maria (45) sa...

... but it all comes down to what you choose to do on a daily basis in the end.

Att ta för givet är att dö en smula.... att sluta vara nyfiken, inte vilja, inte välja med omsorg, inte ta i... och vara offer.

Det är det som gör en relation trist. Passivitet, (indirekta) förebråelser, understimulans, likgiltighet. Det är val som oftast görs omedvetet.

Vackert för mig är att se att se två självständiga parter göra sina val med omsorg både för sig själva och varandra - att naturligt inkludera den andra i sin sinnevärld och vilja det bästa för sin partner. Att hjälpa varandra framåt.

Valfriheten hos mig fordrar både kommunikation, fri vilja och omsorg i en relation. Att båda får vara sig själva, accepteras och dela ett liv med gemensamma mål tycker jag är vackert.

Yo...la madrileña sa...

Ha, ha...helskön beskrivning i lyckokakan! :-) Den måste du låta mig "sno".

Du har så rätt om det här med val. Hela livet handlar om olika val varje dag. Speciellt då i en relation.

Saludos desde Madrid,
La Madrileña

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...