tisdagen den 9:e december 2008

Bygga luftslott och pepparkakshus

I ett svagt ögonblick - vad tog det åt mig? - köpte jag ett pepparkakshus i byggsats på Ikea.

Vi får se om jag tar mig samman och bygger ihop det. Men jag vet hur det kommer sluta: I tårar och med bränt socker över hela köket, och glasyren i en klump på taket i stället för i regelbundet rutmönster. Trots att jag varje år har storstilade planer och tänker att jag ska göra
det vackraste pepparkakshuset någonsin. Tre våningar med tinnar och torn, kanske en liten veranda, och ett par burspråk med sirlig glasyr. Det brukar sluta i katastrof.

Och eftersom man inte hittar nonstop i Frankrike kanske jag lägger ned hela projektet?

10 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Ta Emme et Emme (M&Ms istället)!
Lycka till och akta fingrarna från att bränna dig!

Mi sa...

Socker är... överskattat. Jag kör alltid med Karlssons klister.Varför göra det jobbigare än vad det är? Man vill ju ändå inte äta upp ett pepparkakshus som stått och dammat i tre veckor. Vad gäller krisytyren är det på tiden att någon kommer på ett enkelt sätt att kleta på eländet. Faktiskt.

Molly sa...

De få gånger jag har gjort pepparkakshus har det alltid sett ut som om det först har kommit massor med snö och sen töat nåt fruktansvärt eftersom jag alltid gjort för lös kristyr...

Sara sa...

Karlavagnen: Tänkte inte på det...

Mi: Karlssons klister? Bra idé. I synnerhet när någon liten nevö försöker sno en husgavel i smyg.

Molly; Jag känner igen det där...

Krokofanten sa...

Det finns något som är ännu bättre än emme et emme... Smarties!!!! Och i en massa roliga färger finns det också!!! Hurra för Smarties, och använd för gudsskull (eller åtminstone för dina fingrars skull) Karlssons klister eller dylikt...
Jag har aldrig gjort ett pepparkakshus, däremot är jag en jäkel på gubbar med snopp ska du tro!!!

pumita sa...

WOOOOW, vad snyggt! Har aldrig gjort pepparkakshus och det skulle inte funka med mina två vänstertassar... *snyft*

Sara sa...

Krokofanten: Men sådana kan man inte visa för svärmor! ;)

Pumita; Host, ehum... Det är INTE jag som står bakom huset på bilden. Även om jag skulle önska det...

Lugnetetc sa...

Jag håller med Krokofanten om att smarties är toppen! :-)

och farmor har väl sett en snopp? ;-)

Krokofanten sa...

Självklart har både farmor och svärmor sett en snopp!! Det var min mormors mor som började att göra en gubbe med snopp av sista pepparkaksdegbiten, när mormor och jag sen bakade blev det också gubbar med snoppar... Och på den vägen är det...
I Paris finns det ett bageri i Le Marais (where else?) som bakar små snopp-baguetter... :o)

Sara sa...

Fred; Det Är ingenting hon talar högt om i så fall... ;)

Krokofanten: Det blir ett måste till nästa parisbesök!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...