onsdagen den 31:e december 2008

Mitt 2008: Resor, kärlek och förändringar

Mitt år rekapitulerat i några bilder... Ett år som har varit jobbigt och tufft, men ett år som har betytt mycket och som jag alltid kommer att bära med mig. Det har varit ett känslosamt år med många tårar, det har funnits stunder då jag har tvivlat på om jag någonsin kommer att bli glad igen, och det har varit ett år med stora förändringar, omvälvande, livsavgörande förändringar. Det har varit ett år i resornas tecken: Japanresan som var så fantastisk och som vi behövde så väl. Jag blev förälskad i detta vackra och spännande land; i Tokyo, Kyoto och Osaka kände jag mig mer inspirerad och gladare än på länge efter året i Taiwan, som jag aldrig lyckades känna mig bunden till.
Sedan kom hemresan till Frankrike. Den långa resan tillbaka till ruta ett.
Luftgroparna och turbulensen, mörkret utanför endast upplyst av ljusen på landningsbanan. Tvivlen och rotlösheten, att inte känna mig hemma. Saknaden som kom över mig, efter något jag aldrig kunde definiera, en tomhet. Jag kände det som om allt mitt självförtroende, min självkänsla bara försvann och jag kände inte igen mig själv längre. Det var tufft.
Sedan den största resan av alla: Graviditeten. Det oändligt stora, efterlängtade, skrämmande, overkligt viktiga... Det tog tid innan jag kunde slappna av, och rädslan fanns där hela tiden.

Det var ett år i kärlekens tecken, inte bara min egen, utan jag fick se min strålande lyckliga mamma gifta sig i Östersund. Och jag fick träffa min systerson Aaron för första gången - Aaron, din moster kommer att
älska dig så länge hon lever även om ni inte ses så ofta - och jag och C har kommit närmare och närmare varandra, efter en del jobbiga stunder.
Sedan resan till Korsika i somras. Och planerna som tog form om att flytta tid. En vag dröm som vi skämtat om som blev skrämmande verklig. Så är det med drömmar som uppfylls, de skrämmer mer än man anar.
Och årets viktigaste dag, den 26 oktober. Då blev jag mamma. Den största kärleken av alla, kärleken till sitt barn. Véra Agathes födelse finns inristad i mig, varenda sekund, varenda detalj kommer jag ihåg. Vårt
rundkindade mjölktroll som nu ligger uppkrupen mot min axel med näsan inborrad i min hals.

Ett rörigt referat av ett rörigt år!
Och nu, årets sista dag, så passar jag på att önska ett gott slut, och skickar mängder med kärleksfulla pussar till er!

12 kommentarer:

Lisa sa...

Du har verkligen haft ett händelserikt år! Hoppas att du och din familj får en fantastisk tid på Korsika och att flytten gå bra.

Ett lyckligt 2009 önskar jag er!

Sara sa...

Önskar er ett riktigt härligt 2009!

Ingela sa...

Ett fantastiskt år! Önskar dig gott nytt år!

Kram

Mi sa...

Gott nytt år - och oavsett nojor om att göra paradiset till vardag - how bad can it possibly be!

Marie sa...

Vilket underbart år du haft! Visst är det väl så att man uppskattar det fina i livet om man upplever lite mörker också, men jag hoppas att ni får ett riktigt fint gott nytt år i Korsika!

christel sa...

Vilken fin årssummering! Jag önskar ett härligt 2009 till hela familjen! Kram!

Thérèse sa...

Händelserikt år. Kul att läsa och minnas när man följt bloggen. Gott nytt år till dig och familjen, hoppas ni får ett fint 2009 och att flytten går bra. kramar

Malena sa...

Din blogg är som jordgubbar med mjölk! Så mjuk och rund och mysig och god. Härlig läsning och ännu härligare bilder!

Jag är sååå avundsjuk på er flytt... Eller inte på själva flytten :-) men på nya hemvisten.

GOTT NYTT 2009!

Anonym sa...

Gott nytt år! Hoppas att ni kommer att trivas på Korsika.
/Anna S.

Hannah sa...

Ett riktigt gott år 2009 till dig och din fina lilla familj! En spännande resa väntar er. Jag önskar er hälsa och fortsatt mycket kärlek. Kramar

Helena sa...

Gott Nytt År och Lycka till med flytten! Kram från England..

mia sa...

Vad roligt det är att få ta del av allas tillbakablickar.
Blev så nyfiken när du nämnde Korsika, att det var en dröm som tog form. Vad är det för dröm? Vad är det som lockar med Korsika? Jag vet inget om det och har aldrig varit där. Men jag ska med spänning följa era äventyr!

Hoppas ditt 2009 blir allt vad du hoppas på.
Kram Mia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...