måndagen den 28:e januari 2008

Ain't no substitute for milk


Är det någon som dricker sojamjölk? Jag testade det för första gången idag. Värmd i morgonkaffet. Som förvandlades till en tjock, grynig, gråbrun sörja. Fullständigt odrickbart.
Att dricka mjölken varm helt själv gick bra. Men jag undrar om jag inte har sett ställen i Sverige som serverar typ sojamjölkslatte? Vad är hemligheten? Eller dricks den av renlevnadsmänniskor som dricker groddjuice och vant sig vid konstiga konsistenser?

Min café au lait à la soja påminde förresten kraftigt om när jag och F, en gång i tonåren, blandade Bailey's med 7-up. Kids, don't try this at home: Blandningen jäste och flaskan sprängdes.

Så jag känner mig lite skeptisk till
sojamjölk.

7 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag har druckit sojamjölk och gjort varm choklad av den och då är den helt okey. Har inte vågat mig på att ha det i kaffe men många fik har sojalatte på menyn vilket säkert dom som är laktosintoleranta uppskattar. Fast efter din beskrivning av en grå odrickbar sörja tror jag att jag håller mig till vanlig mjölk i kaffet. Finns förresten både is-mjölk och havre-mjölk att köpa här i Sverige. Fast jag har inte provat

Sara sa...

Havremjölk? Mja... Men sojamjölkschoklad kan nog vara gott!

inger sa...

Jodå, det går att dricka. Sojalatte på café är riktigt gott, krämigt och nästan som på riktigt. Sojalatte i mikron skär sig dock precis som du säger... Blärk.

Men har man en liten mjölkproteinallergisk son så är det inte mycket att göra. Sojalatte eller ingen latte alls. Eller havrelatte, förstås.

Vid närmare eftertanke.........

Sara sa...

Ja, vid närmare eftertanke...
Men sojamjÖlken har nog sina kvaliteter. Till jordgubbar, kanske?

Pumita sa...

Nej, ingen sojamjölk för mig. Det finns ju så många laktosfria alternativ (finska Valios sortiment) om man nu skulle behöva det. Sojamjölk kanske dricks mest av såna som inte äter animalisk föda, tror jag.

Jessica sa...

tips: vispa sojamjölken, gärna med en liten mjölkvisp, och häll i den först, sen kaffet på. Då skär den sig inte! Testa dig fram med olika typer av sojamjölk, vissa är bättre än andra.

Sara sa...

Mjölkvisp är något jag inte lyckats komma över på den här sidan Paris... Men jag har faktiskt hittat en annan sorts sojamjölk som funkar bättre!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...