onsdagen den 22:e juli 2009

Hemma är där hjärtat är

C har bokat flygbiljetter till Sverige, och min hemresa är bokad tre veckor efter hans.
- Jag tror inte att du mår så bra här just nu, säger han, och mitt hjärta går sönder när han ser så sorgsen ut.
- Det är inte det. Det är bara det att korsikanerna har så svårt att anpassa sig efter mitt sätt att leva, säger jag.

Och jag visste att det inte skulle bli en dans på rosor -bara - att flytta hit. Det visste jag, det visste vi. Det är svårare för den som följer med, den som byter sitt liv mot ett annat.

En gång viskade jag att jag skulle följa med dig precis var som helst. Till andra sidan jorden om jag var tvungen. Och det gjorde jag. Sedan följde jag dig tillbaka igen.

Jag sade att jag kan vara var som helst, bara du är där.
Och det gäller fortfarande.

Det sorgsna i dina ögon när du ser att jag är ledsen gör hjärtat tungt. Véra har ärvt samma ögonfransar, och lika ont gör det i mig när det glänser i dem, som i dina. Jag är beredd att röra upp himmel och jord när jag ser tårar glittra i de där långa, svarta fransarna. Ibland går jag sönder lite inuti av min maktlöshet, att inte kunna hindra tårar från att rinna.

Och egentligen så är nog allt jag behöver en retreat i Sverige. Skogspromenader, frisk luft, vänner, familj.
Att Véra ska få känna sig omhuldad av hela sin stora, svenska släkt, och att jag ska få känna ett sammanhang, en tillhörighet som jag saknar här. Än så länge.

16 kommentarer:

Kristina sa...

Välkommen hem till Sverige för lite andrum! När längtan blir för stor till kärleken och nya hemlandet får du smutta lite rosé i väntan på att utnyttja returbiljetten. Jag tycker du är jättemodig som tagit steget att flytta så långt. Jag har flyttat drygt 10 mil och tycker ändå att det är långt till föräldrarna i Stockholm. Kram K

Thérèse sa...

fint skrivet , tror många känner igen sig. Ett längre Sverigebesök är kanske precis vad du behöver för att känna dig hemma på Korsika. Både hemma och hjärtat kan nog finnas på flera ställen

Eleonora sa...

Ja det är inte alltid så lätt det där, att ha sina kärleksband i olika länder... Det är som att man alltid kommer att bära på ett vemod och en längtan som andra inte riktigt förstår. Men det är en rikedom - också.

Helena sa...

Vackert skrivet...kom hem och andas lite, det behöver du...
Kramar till dig!

Anonym sa...

Det ÄR jobbigt när hjärtat är hemma på två platser som är så långt ifrån varandra. Vi har flyttat fram och tillbaka mellan våra båda länder flera gånger och det är först nu efter 10 år här som båda är rotade och tillfreds för innan var det alltid nån av oss som alltid längtade bort litegrann. Kanske är det lättare nu för att vi blivit äldre?
Rart att C ser din längtan hem och underlättar. /Maria i nb.

Lisa sa...

Välkommen hem! Kanske kommer du att känna dig osvensk och tycka att Korsika är hemma när du är här. Jag tycker ofta att Sverige kan ha den effekten när landet väl är verklighet. Men jag förstår din längtan och saknad efter familj, vänner och en nostalgisk plats.

karro sa...

Jag kan tänka mig att det är jobbigt att bo i en annan kultur med allt vad det innebär, men skönt för dig att få komma hem och andas ut en stund

Ingela sa...

Nu skrattar jag inte när jag läser, nu tåras ögonen istället :-/

Du är varmt välkommen till Sverige och är du i Sthlm något så vill jag gärna träffa dig och Véra!

Kram

Sara sa...

Kristina: Det har liksom blivit värre sedan Véra kom... Jag ser livet på ett annat sätt än tidigare, något som förmodligen är helt normalt?

Thérèse: Man lämnar småbitar av hjärtat än här, än där...

Eleonora: Absolut en rikedom!

Helena: Det ska bli underbart!

Maria: Det är ju så, när det alltid är någon som måste lämna...

Lisa: Men så där Är det ju!

Karro: Jobbigt, och hemskt och alldeles, alldeles underbart! ;)

Ingela: Om jag Är i Stockholm (ingen omöjighet) hojtar jag till!

Marie sa...

Visst är det svårt när hjärtat är på olika ställen, på olika vis. Hoppas du o Vera får en bra vistelse i Sverige iallafall!

barajagjohanna sa...

Jag blir tårögd. Särskilt av hjärtat som nästan brister när man ser den älskade ledsen. Hela jag brister i det sammanhanget.

Jag säger som Kristina, välkommen hem till Sverige!

Anonym sa...

Har du vänner där du bor?Med småbarn?Jag har varit i samma situation som du.
Inte bra,att vara för mycket ensam och grubbla på allting. FÖR DET GÖR MAN;(
Fick då rådet att söka upp playgroups,toddler groups etc.etc.
Möta likasinnade,som också hade hormoner som flög all over the place:)
Hjälpte mig enormt.
Finns det ingen grupp så starta en själv.
Sen självklart vill du komma till Sverige för hur det nu är så känner du dig säkert mest trygg där.
Du får säkert mest bekräftelse där också.Det behöver du nya lilla mamma.
Kram
Ps.Vilken fin kärleksförklaring från din make,att boka din hemresa ett par veckor senare.Blir rörd.

Sara sa...

Marie; Ja, det är svårt. Och en rikedom på sammagång!

Johanna; Tack!

Anonym; Jag har nog varit lite lat med att aktivt leta efter andra i samma situation, men jag ska se vad som finns! Tack!

Basilika sa...

Aj, det gor ont nar man slits mellan allt det som hjartat vill.
Kramar till dig.
(Och jag forstar sa val - fick jag inte dessa manader i Sverige skulle jag ga sonder.)

Erica sa...

Åh Sara, jag känner inte dig i verkliga livet, men när jag läser det här inlägget så blir jag alldeles gråtig. Så mycket kärlek mellan er. Ni verkar se varandra där ni är och bara det är en sån rikedom. Så klart man blir itudelad när man hittar "hem" på fler ställen. Så klart längtan finns. Det är nog bara svårt att leva med det, men vad fint att ni båda kan se varandras längtan och varandras sorg. Det för mig är kärlek!

Lisa sa...

Blir alldeles tarögd. Förstar precis vad du menar med hur ont det gör att se sin kärlek ledsen. Men det blir nog en perfekt lösning att du far komma till Sverige lite längre, da kommer nog längtan till Korsika tillbaks.

Jag börjar känna lite stress över att vi fortfarande inte vet vad som är hemma för oss, och det verkar ta ett bra tag innan vi har klurat ut det och stadgat oss.

Stor kram till dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...