tisdagen den 28:e juli 2009

Je ne veux pas de gateau

Man har väl rätt att slippa tårta på sin egen födelsedag? Jag vill inte ha någon tårta. Jag kan tänka mig tusen saker jag hellre vill ha än en födelsedagstårta:

Jordgubbar i champagne, blåbär i mjölk, ananas i rom. En magnum mandel och en bavette d'Aloyau.
Fjällyoghurt med färska hallon, en macaron Ladurée, en påse sura vingummin oc
h en laxfjäril.

Men tårta vill jag inte ha. Ingen svampig sockerkaksbotten, sockrig grädde, torr marsipan eller sliskig maräng. Jag får ilningar i tänderna av maräng. Och ångest av tårtljus, så tårtjus vill jag definitivt inte ha. Och inga siffor i kristyr. Och i synnerhet inga tårtljus i form av siffror. Eller sådan där läskig gelé över frukten, eller smörkräm eller vaniljkräm eller choux à la crème eller marsipanrosor eller små guldflingor eller snirkliga dekorationer i bitter choklad.

Några frågor på det?

8 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Det är uppfattat, madame!

Jag vill åka till Medelhavet, så jag skulle gärna plocka lite blåbär här på tomten och flyga över med till dig på födelsedagen!

Helena i England sa...

Tårta som är så gott!

Rebecca sa...

Skönt att det finns fler tårthatare. Själv hade jag nog valt mängder av glass, några handgjorda praliner, lite macadamianötter och kvalitetschoklad.
Hoppas du får det du önskar när dagen kommer.

karro sa...

jag tror vi förstått. du är välkommen hem till mig, har blåbär i massor!

Sara sa...

Johanna; Oh... tänk om du kunde!

Helena; Nej. Bara överskattat. ;)

Rebecca; Oj, är vi fler! Härligt!

Karro; Ooooh, jag önskar att jag hade!

Ingela sa...

Nej ingen tårta här heller, tack! Jag hade gärna firat våra födelsedagar tillsammans med dig imorgon och skålat i champagne och ätit jordgubbar!

Kul att vi är lika unga, ja 18 år! ;-)

Ellen sa...

Förstår dig när det gäller tårtantipatin, sockerkaksbotten och grädde är verkligen överskattat. Men jag som älskar att baka tycker ändå att födelsedagar är den perfekta förevändningen att få göra en tårta, med dekorationer och allt. För det är ju väldigt kul! Om man då lyckas göra en personligare och lite mer ovanlig variant blir det ju ännu roligare.

Så vad tror du om en "tårta" av en gigantisk macaronbotten, med en champagnesmakande kräm toppad med färska jordgubbar?
Om det låter bra så får du en digital sådan av mig i present!
Grattis i förskott!

Anonym sa...

awesome blog, do you have twitter or facebook? i will bookmark this page thanks. lina holzbauer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...