onsdagen den 7:e januari 2009

Bolognaiseeffekten

Vet ni vad jag gör när allt är kaos och när den där känslan av att helt ha förlorat kontrollen (och förståndet) kommer över mig?
Jag ställer mig i köket och gör min fantastiska bolognaise, i en mängd som skulle kunna föda en fembarnsfamilj. I ett par timmar står jag och hackar vitlök (minst en hel), bryner köttfärs (2 kilo), tärnar tomater (ett och ett halvt kilo) och omringar mig med dofterna av oregano, timjan och olivolja.
Sedan får såsen stå och puttra i ett par timmar så att tomaterna kokar ihop med köttet och nästan får en karamelliserad smak, och jag sätter mig i soffan och stirrar rakt ut i luften en stund. Då och då smakar jag av, saltar lite, eller sockrar lite (hemligheten med socker är att en nypa socker får de andra smakerna att framträda mer).
När såsen är perfekt (fast ärligt talat, riktigt perfekt blir den inte förrän dagen efter, då man värmer upp den igen) slänger jag i pastan i det kokande vattnet, river parmesan (i oanständiga mängder) och dukar bordet.

Och där någonstans, i det ögonblicket, börjar jag känna mig lugn och fin igen.

6 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

å vad gott... Mmm.

pumita sa...

Ser riktigt mumsigt ut även för en som inte äter kött! ;) Matlagning kanske inte är det första som slår mig när jag behöver få struktur på tillvaron men att göra något med händerna, att skapa är ju en beprövad metod. :)

Mi sa...

Men du - med tanke på min kommentar på förra inlägget verkar detta vara en bra sak. Slå två flugor i en smäll!

Sara sa...

Åh, vad gott det låter! Min bolognaise blir klar på typ tjugo minuter. Jag vet. Det är inte bra alls. Jag borde verkligen ge den mer av min tid! :)

Thérèse sa...

Håller med Pumita , tycker det ser gott ut fast jag är vegetarian. Brukar göra bolognaise med quornfärs ibland och det blir fantastiskt gott , uppskattas även av dom köttätare jag har bjudit

barajagjohanna sa...

Det låter som min quornfärssås, förutom att jag står i snarare två minuter än två timmar. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...