tisdagen den 27:e januari 2009

Drömbebis

Véra har börjat sova hela natten; hon somnar vid 21-22 och sover till 7, eller 8... eller 9. Drömbebis, eller hur?
Tricket är att hon får en flaska mjölkersättning varje kväll och sedan somnar hon som en stock. I sin egen säng. Resten av måltiderna ammar jag, men på kvällarna är det som om jag har... slut på mjölk, någonting som var otroligt frustrerande både för Véra och för mig. Nätterna gick åt till att bära runt på en hungrig bebis, och jag kände mig så otillräcklig och värdelös som inte klarade av att nära min dotter. Och att inte få sova tog knäcken på mig. Så
min läkare rekommenderade mig att ge henne en flaska pulvermjölk på kvällen, trots att det är någonting som inte rekommenderas av amningsförespråkare och det funkar jättebra. Dessutom slipper jag den där bedrövliga mjölkpumpen, osensuellare verktyg får man leta efter. Tro mig.

4 kommentarer:

Ingela sa...

Men så gullig hon är när hon sover!
Vad skönt att hon sover på nätterna.

Yes I know: bröstpumpen är hemsk. Kommer ihåg sommaren på sjukhuset när jag satt pumprummet och försökte pressa fram livsviktiga droppar till Ida. Fruktansvärt!

Sara sa...

Vilken lycka!
Mina tvillingar började inte sova hela nätter förrän de var fem (!) år. :)

Basilika sa...

Sa skont!
Jag har jag inte haft nan bebis sa jag vet ingenting om ammning men jag far kanslan av att ammningsforesprakare i Sverige ofta ar lite, ehm, militanta? Huvudsaken ar val att bebben blir matt och vaxer (och att mamma inte kollapsar under tiden)?

Lugnetetc sa...

Jaja amningsförespråkarna får säga vad de vill. Det viktigaste är att alla mår bra, inte bara bebisen! Och en hungrig bebis måste man tillfredsställa: det är därför man har modersmjölksersättning.

Två av mina vänner har barn i samma ålder som Vera. Den ena har en pappa som är läkare, den andra en mamma som är det. I Sverige. Barnen ammas och får modersmjölksersättning... :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...