fredagen den 30:e januari 2009

En inte så trevlig kväll

19.15 igår klev jag ut på Rue Fesch efter att ha kollat mailen på internetcaféet.
Och 19.15 igår, på Rue Fesch, skjöts en ung man ihjäl.
Alla mina sinnen tog en scenen, men inte i rätt ordning. Skotten, många (10?). Två män på motorcykel. Ekot efter skotten, röken som lättar. Tystnaden efteråt.
Jag frågar Jean, ägaren till internetcaféet :

- Är... han skaded ?
(Trots att jag visste att något sådant överlever man inte).
- Nä... skadad kan man nog inte kalla det. De fick honom.

En evighet innan sirenerna närmar sig. Hur kan det komma sig, när polishuset ligger på Cours Napoléon, en gata bort?
När jag springer för att möta C och Véra har de spärrat av gatan.
Och jag kryper upp i sängen med Véra, tänder alla lampor och barrikaderar dörren, med hjärtat bultande i bröstet.
Det var någonting så overkligt och brutalt med hela scenen.

13 kommentarer:

Pumita sa...

Fyyy, vad otäckt!

Hannah sa...

Va hemskt och brutalt! Fruktanskvärt att fà vara med om sànt. kram H

Molly sa...

Nämen, fy vad otäckt!

Ingela sa...

Men gud vad hemskt! Hoppas du mår bra idag.

Och tack för din uppmuntran! Behöver det nu.

Kram

Basilika sa...

Forstar att du ar skakad. Kram pa dig!

christel sa...

Oj! Våldet är verkligen och bokstavligen "runt knuten" där! Ta hand om dig!

Sara sa...

Men gud så hemskt! Förstår att du är chockad. Skickar en stor kram!

Lisa sa...

Så otäckt! Förstår att du är uppskärrad, men hoppas att du snart mår lite bättre. Kram

Anonym sa...

Den där upplevelsen behövde du inte...
Men det är märkligt att när man har det jobbigt kommer det gärna lite mer på en gång-men min teori är att allt jobbig kommer på en gång för annars skulle det vara små jävligt hela tiden...
:)

Anonym sa...

Fy, vad otäckt! Förstår att du blev chockad. De var tydligen ute efter en viss person, och hade inte för avsikt att döda vem som helst på platsen, men man kan ju ha otur och hamna i vägen ändå. Förhoppningsvis är detta enda gången du behöver uppleva något sånt här.
/Anna S.

Thérèse sa...

Usch vad läskigt.

barajagjohanna sa...

Fy, vad obehagligt!

mia sa...

Men gud så fruktansvärt! Är det den ökända maffian man hört om eller är detta ovanligt på Korsika?

Stor Kram
Mia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...