lördagen den 8:e december 2012

Doften.

Vad slår doften av årets första glögg som sjuder på spisen? 
Kanske doften av mina döttrars nackar när jag bär dem fyra trappor utan hiss, dag ut och dag in, och passar på att snusa där bakom öronen? 
Kanske doften av solkräm på solvarm hud? 
Doften av vitlök som långsamt fräser i fin olivolja? 
Den mjölkiga, pudriga doften av bebis? 
Varma, nybakta croissanter från bageriet? 
Färska rosor som inte transporterats utan som doftar ogenerat mycket ros?
Doften av mimosa om vintern?  
Marknaden en sommardag: Getost, solmogna persikor och lufttorkad skinka? 
Min mans nyrakade kind? 
Nuxe's huile prodigieuse?  
Doften av nyss utbrunna ljus? 
Doften av sensommarens första regn mot het asfalt? 
Körsbärsträden i Tokyo, heta dumplings i Taiwan?
Vaniljbulle, chanel no 5?
Nä, hörreni, jag tror banne mig att glögg slår det mesta. 

2 kommentarer:

Karin sa...

Oh vilka förväntningar du bygger upp åt mig! Imorgon får jag känna den doften, mamma kommer på besök och har laddat upp med glögg.

Och så vill jag lägga till en doft till din lista - blommande apelsinträd. Så ljuvligt att man får tårar i ögonen.

Sandra sa...

Visst är det ljuvligt? Vi har druckit varm glögg på Skansens julmarknad i solsken idag. Energi och glädje. Behövligt efter veckans eviga snökaos. Njut av glöggen. Kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...