tisdagen den 18:e december 2012

Franska skolan. Guldstjärna.

Älskar franska skolan. Sockergrynet kom hem med arbete + utvärdering av terminen.
Det slog totalt omkull mig att se den rudimentära huvudfotingen hon gjort som självporträtt i början av året och jämföra med de detaljerade personligheter hon ritar idag med ögonfransar och tumnaglar och näsborrar.
Uppskattade enormt att läsa om alla "kompetenser" - känna igen sitt namn, skriva bokstäver, räkna, färglägga utan att rita utanför, rita vågor, kuber, cirklar, sniglar... - småttingarna har uppnått eller är på väg att uppnå, att lära sig att noggrannt följa instruktioner, dansa, idrotta, och bli självständiga människor.
Véra har lärt sig massor, och lika skeptisk som jag till en början var till det franska, disciplinerade, "hårda" och elitiska skolsystemet, lika övertygad är jag nu om att det är bra. Alltså, 3-åringar älskar ju att ha uppgifter, att lösa problem och känna sammanhang och mening? 
Obs att "bestraffningarna" som får svenska föräldrar att förfasa sig handlar om att de barn som inte är snälla, som slåss eller är dumma eller på något sätt inte följer de sociala reglerna, blir "utvisade" en stund. Helt okej tycker jag? Skulle gärna ha utvisningssystem på vuxennivå ibland?

Oh, plus att la maitresse vill ha receptet på mina pepparkakor. Véra nästan exploderade av glädje och stolthet och fröken kramade henne länge. Alltså, dessa fröknar och magistrar som är på precis rätt plats i samhället, som har en speciell blick för var och en av de där små kärlekstörstande individerna... De är värda guld. Plus också att de lär mitt barn att göra en struttomte och glittergran. Finaste pyntet. 

21 kommentarer:

cruella sa...

Klart det är jättebra för ungar som är duktiga:-) Jag undrar dock hur positivt detta mätande mot ett ideal påverkar småttingar som inte alls är på den mognadsnivån.

Och jag gillar inte utvisningar av barn. De är inte mogna att fatta det. Vem vet av vilken anledning en unge är besvärlig? Kanske ÄNNU mer gemenskap och värme tog bättre skruv? Från ett svenskt perspektiv känns det gammalmodigt och snävt.

Anna-Lena sa...

Va härligt för Véra! Och dig! =)

En av anledningarna till att vi flyttade tillbaka till Frankrike var faktiskt skolsystemet! Jag vill gärna att våra framtida barn ska gå i en fransk skola. Visst tycker jag inte om vissa saker som betyg från et tidig ålder o.s.v. Men jag tycker också att de flesta blir inte "skoltrötta" som i Sverige och de flesta pluggar vidare på universitet direkt efter gymnasiet.
Men, inget skolsystem är perfekt.

Min man arbetade på en högstadieskola (ja ja, jag vet att man inte säger så längre men ni vet vad jag menar) när vi bodde i Sverige och han blev ganska chockad över hur svenska tonåringar beter sig mot de vuxna som arbetar på skolan! Han tyckte de flesta var stöddiga och bortskämda och jag tror inte bara att det har att göra med vad man lär dom hemma. Skolan har lite inflytande på hur ett barn uppför sig faktiskt...

Hanna sa...

På den här nivån så är de allra flesta barn "duktiga". Målen är nämligen satta så att de skall nå upp till dem. Det handlar inte om mätande mot ett ideal, utan mot rimliga kontrollpunkter.

Om ett barn inte når upp till ett eller ett par av målen tror jag att det är bättre att det fångas upp här än att man låter det passera.

Maria sa...

Fint skrivet.

Sara sa...

Cruella: Men det är ju så att målen är satta efter "vad man ska kunna" vid en viss ålder, och de flesta verkar älska att få en utmaning/instruktion, och verkligen växa genom att klara det. Och att "utvisa" barnen är ju, tror jag, en sak som de förstår. Sedan är det klart att det alltid ligger saker bakom. Hur gör man i Sverige när ett barn tex slår sina kompisar?

Anna-Lena: Jag var ju så skeptisk, men tycker att det funkar väldigt, väldigt bra. Och jag tycker nog att det inte gäller bara tonåringar i Sverige, utan även mindre barn som ibland - inte alla - kan vara lite "ohyfsade". ;)

Hanna: Och de växer ju av att se vad mycket de klarar! Och jag håller helt med dig, det är bättre att fångas upp vid 4 års ålder än vid 14!

Sara sa...

Jag har ju aldrig haft barn på svenska dagis, så det är ju svårt att jämföra, jag skriver ju bara om det jag ser här.

cruella sa...

"ska kunna" i den åldern varierar väldeliga. Vi har ju också den sortens kontroller - BVC gör dem. Och naturligtvis observeras barnen även i förskolan och verkar något släpa efter rejält så blir man uppmärksammmad på det, om man inte tänkt på det själv. Vår förskola har ju också både läroplan och pedagogik som du kanske vet.

Tar man undan ett barn från gruppen följer alltid en vuxen med.

Casa Annika sa...

Jag tror på bestraffningar. Här i Spanien är det vanligt att barn som uppför sig illa får stanna inne på rasten och skriva, till exempel. Eller göra klart det de inte gjorde på lektionen när de borde ha jobbat men satt och ritade i blocket eller störde sina kompisar till exempel.

Anonym sa...

Ja Sara, vad jag haller med dig! Jag var ocksa orolig for skolan har men vi ar jattenojda. Var 3-aring alskar maternelle och vi har inte haft en enda dag av tarar (han gar fyra hela dagar i veckan) och jag tycker verkligen att jag har sett hur han vaxt som person under skoltiden. En gang kom han hem och sa att han blivit 'puni' i skolan (han och en liten kompis hade snattat brod fran lararnas matsal, hur de nu kom pa det!) Helt klart kravdes ju nagon sanktion for en san sak, tycker jag. Han sa att han fick sta upp vid sin bank ett tag, en 'utvising' som ar helt OK for mig. Och jag kan tanka mig att han INTE gor om den bétissen i forsta taget! Hur som helst sa tycker jag att var skolupplevelse har har varit bra. Ar det verkligen sa farligt att man lar sig att respektera regler och aldre manniskor? Det behover ju inte betyda att man lar barnen att lyda blint och att de blir straffade for allt, disciplin kan vara bade positivt, 'varmt' och larorikt, tycker jag. Nu har inte jag haft barn i det svenska systemet heller, men har kanns det som barnen far bli 'sjalvstandiga individer' mycket tidigare (inte for att man inte stravar efter det i det svenska systemet ocksa kanske!!) och att man lagger extra vikt vid 'autonomie' och att ge dem utmaningar och ansvar (som passar aldern, sjalvklart) ganska tidigt. Positivt tycker jag. I Sverige minns jag ofta att det kandes som att mycket handlade om att sanka ribban sa att alla kom med, istallet for att ibland ocksa erkanna att en del skulle behova en mycket hojd ribba for att utveckla sina potential. Det finns val en baksida till allt... /Anna

Anonym sa...

Jag har aldrig varit vittne till lika mycket mobbing som i den franska skolan (har varit elev i brittisk, svensk och fransk skola) samt att tyvärr var de franska lärarna ibland mycket elaka och otrevliga. Det kanske är mer accepterat i Frankrike men som liten blyg svenk tjej blev jag livrädd. Elever grät. MEN inlärningen och respekten! Skolan var kanske bättre! man var tvungen att läsa sina läxor och kunde inte skolka! men inte lika snäll. Jag var "duktig" redan i svenska skolan. Men klart att det var roligt med större utmaningar som saknandes i Sverige.

Anonym sa...

Jo jag kommer välja fransk eller internationell skola till mitt barn!

Anonym sa...

Absolut finaste juldekorationerna!

Anonym sa...

Skont att hora att det finns svenskar som ar nojda med den franska skolan :)!Jag ar redan lite stressad infor nasta host da min son borjar lecole maternelle...har mest hort negativa saker ang det franska skolsystemet..! Nedlatande larare, bestraffningar hit och dit, mycket mobbning, mycket press, tunga vaskor att slapa runt pa, dyr skolmat...Kanns tryggt att hora att det kan bli bra trots allt!

Anna Stouvenel sa...

Jag skriver under pâ varje ord men, vill bara tillägga, att när barnen kommer upp i de övre klasserna sâ ses inte individen. Alla stöps i samma mall och de fâr inte lära sig att analysera och lösa problem. Nâgot som jag tycker är otroligt dumt är att de lär sig de grammatiska reglerna utantill men när de ska skriva en dictée sâ kan eleverna inte överföra den kunskapen i praktiken. Mina barn har fâtt lära sig lânga poem utantill, skriftligt, alltsâ de sk autodictée. Den tiden kan de istället lägga pâ en riktig dictée 3 ggr i veckan.

Sara sa...

Det där att lärarna skulle vara hårda och kalla förstår jag inte utifrån mina erfarenheter. De jag har träffat är varma och brinner för sitt yrke. Men det finns nog alla sorter, svenska skolan är nog inget guldexempel på perfekt skola, heller. Har råkat ut för både bra och dåliga lärare under min skolgång, och sett många exempel på mobbing som man sett mellan fingrarna på.

Anonym sa...

Nej men det var ju 10 år sedan och då var nog svenska skolan bättre och den franska skolan sämre än idag. Och jag gick ju i collège och lycée inte i primaire... Säger ju inte så mycket om hur det är idag! Menade mest att det är "kamratandan" jag kommer oroa mig mest för vad gäller min bebis skola i framtiden. Man skulle ju önska sig barn snälla som änglar hellre än barn som kastar saker på varandra ;o) Fransmän är väl som du vet mästare på "esprit". Säkert annorlunda om man växt upp med det. Spännande med Paris! Hoppas vi får flytta med på bloggen!

Anonym sa...

Maten var förresten 1000 gånger bättre jämfört med Sverige och idrotten mycket sämre. Men ja det var ju då det. I Frankrike lades ett helt annat fokus på matte. Är du duktig i matte är du intelligent, och vi läste matte till en mycket högre nivå! I Sverige var naturvetenskapen kanske lite roligare för man fick labba mycket friare. I Frankrike lärde man sig att ta in information snabbt, lära utantill, att skriva riktiga uppsatser, traggla verb, och proven var på tid. Man skrev för brinnande livet tills man hade kramp i handen. Sådana prov gör man inte ens på universitet i Sverige.

Anonym sa...

Finns det inte tidsbestamda prov/tentor pa universitetet i Sverige??
Jag glommer aldrig mina 'end of the year exams' pa universitet i England och USA, tala om skrivkramp ;)

Sara sa...

Haha, när jag läste pâ svenska universitetet var det ju sâ att man i princip fick tenta om tills man klarade? I Frankrike âker man ut... Lite skillnad, och frâgan är vad som är bäst? Lite frustrerande att ha pluggat ihjäl sig för att klra en tenta om sedan alla till sist klarar den ju?

Anonym sa...

Ja, lite sa tycker jag med. Det har med omtenta i evighet kan ju inte gynna nagon direkt, det ar val darfor det verkar ta sa lang tid for folk i Sverige att komma igenom en utbildning ocksa, det blir ju mindre press liksom. I England kunde man gora 'resits' om man missade en tenta, alltsa failed, men man hade bara en chans att sitta om och man kunde inte fa battre en 'pass' hur bra man an skrev = inte bra om man vill ha en hyfsad niva pa sin examen. Personligen tror inte jag att universitet nodvandigtvis ar for 'alla', det borde finnas andra vagar att valja i livet an teoretiskastudier...

Emma Pr sa...

Visst är skolan bra när barnen klarar sig bra! Så är det nog med alla skolsystem. Men tänk de som kommer hem med röda markeringar, att de inte klarat sig och är så pass små. Alla barn utvecklas ju olika, därför känns det fel att mäta deras kunskaper.
Det jag har sett i collège sedan, om du inte sköter dig eller är för dålig så blir du satt i SEGPA, specialundervisning ungefär, och sedan kommer du aldrig därifrån i stort sett. Har också träffat lärare på lycée som typ hånade och nästan mobbade någon elev (dessutom när vi svenska praktikanter var där liksom!). För oss kändes det dessutom jättekonstigt att stå på en upphöjd plattform längst fram i klassrummet vid katedern, kändes verkligen som om man hade makt. En annan lärare sa rakt ut i klassen vad de två elever som gjorde presentation fick för betyg och hur de hade skött sig, och frågade resten av eleverna vad de tyckte. Väldigt skrikig och gapig kvinna. Att lära sig dikter och sådant utantill är kanske bra för minnet, men till vilken nytta ska man kunna citera " J'ai vu sur la colline. Un château en nougatine".
I Tyskland är det väl också så att man inte får läsa på universitetet om din lärare/föräldrar valt en lägre nivå på skola när du var 11. Om du har gått i den lägsta sorten får du typ inget jobb. Helt sjukt! Där är iallafall svenska skolan bättre, att alla har samma chans och grundidén är en skola för alla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...