onsdagen den 5:e december 2012

Möjligheten till en ö.

Planerna inför julen - även om det är en evighet dig, herregud, det var ju nyss augusti, eller hur? Non? - är som följer:
Vi lämnar monsunregnen och den här gudsförgätna ön (Island of beauty, mitt Alcatraz, mon amour) för lite terra firma under fötterna och svärmoderlig omsorg.
De här regnen, fukten, och ledsna julgranar mot grå asfalt takes me back to Taiwan. Alltid. Det galna året. 
Ett tema i mitt liv: Att befinna mig på en regnig ö. Nej, men ärligt. I've done them all. Storbritannien, drottningen av regniga öar, så Taiwan, no comments, och sedan Korsika, who'd have thought?
Eventuellt kommer jag att fortsätta att befinna mig på regniga öar tills jag har begripit vad det nu är jag ska begripa på den här livsresan. Cyklerna, ni vet? 

Okej. Kommer ifrån ämnet. I Montpellier ska vi: 

Flanera på julmarknaden, äta rostade kastanjer och dricka vin chaud
Besöka regionens samtliga julmarknader, by the way
Exploitera alla presumtiva barnvakter till max
Baka macarons. Behöver revanch. Ovan ser ni de vita kladdiga tingestarna som mer liknade quarter pounders cheese än Ladurée. I år ska de bli vackra. Macarons galore.
Dricka champagne. Har eventuellt druckit alldeles för lite champagne i år. 
Se till att mina små får en doftande, gnistrande, glittrande, svindlande jul precis som i en sådan där snökula med glitterflingor. Så ska det vara.

4 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Det låter härligt! I år ska jag och maken fira ensamma, det ska faktiskt bli riktigt skönt, min svärmor åker bort och vi har inte riktigt råd (eller lust) att åka till Sverige.

Vi ska också gå på julmarknader. På lördags ska vi gå och lyssna på en julkonsert i Châteauneuf "Chants Corses" =)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Alexandra sa...

Sara: Sénastien har ett recept som jag tror är bra här ... Tips!

http://www.brodpassion.se/2012/11/macarong-la-recette.html

(Vill du gör en annan smak, typ hallon, så får man använda vit choklad och hallonpuré i ganachen t.ex. Smaksättningen sitter ju i fyllningen, inte själva kakan.)

Sara sa...

Anna-Lena: Skönt! Jag tycker att det är perfekt att åka bort i och med barnen... Det blir viktigare med allt pyssel som jag inte riktigt orkar med. Stämningsfullt med chants corses! Det brukar de ha i kyrkan här på jul också.

Alexandra: ërfekt, tack! Miam, hallon och vit choklad;..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...