fredagen den 23:e juli 2010

Berusande

21:15. Termometern på Cours Napoléon visar fortfarande 33°.
Det är varmt.
Och bor man i lägenhet i centrala Ajaccio byggd på 1700-någonting har man inte clim.
Så vi korsikaner går runt och svettas och säger till varandra att det är fullkomligt outhärdligt.
Vi slår försiktigt upp fönsterluckorna vid 18.30, försöker skapa någon sorts drag.
Går till stranden vid sju. Eller tidigt på morgonen. Fullkomligt vettlösa turister ligger där melan 12 och 16.
Vi dricker aperitif (det är viktigt med vätska) vid halvåtta. Äter middag vid halvtio.
Den här värmen, luften, maten, vinet... Rytmen. Den är berusande.
Idag lovar dem 40°. Men väderleksrapporterna ska man alltid ta med en nypa salt, vi brukar behöva lägga på tre, fyra grader.
Vattnet vid min strand är 29°.

4 kommentarer:

Caroline sa...

Härligt det låter! Blev sjukt sugen på ost när jag såg bilden.

barajagjohanna sa...

Det låter... för varmt! I morse var temperaturen 16 grader i Stockholm och jag minns inte när det var så kyligt sist. Nu är det nog ungefär 20 grader och jag tycker det är oerhört skönt att få sätta på sin jeans och en kofta. :) (Däremot skulle jag gärna få tillbaka värmen i morgon eftersom jag blir ledig i två dagar. Men det sägs att man inte kan få allt.)

Patrick sa...

Gud vilken härlig sommarmat! Läckert!

Sara sa...

Caroline: Mmm, fransmännen kan sin ost!

Johanna: Det är för varmt!

Patrick: Bästa sommarmaten: Ingen tillagning...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...