måndagen den 19:e juli 2010

Den svåra utmaningen

Ferferi i Paris skickade mig en utmaning fôr ganska länge sedan. Sedan kom det saker emellan, och jag tyckte att den var svår, utmaningen.
Den handlade om att a) skriva sex positiva saker om mig själv och b) visa en bild på mig själv som jag tycker mycket om.
Svårt. Så jag lade den åt sidan. Tills jag såg bilderna som C tagit alldeles häromkvällen. Jag tittade på dem och tänkte är det där jag? Är det så jag ser ut? Är det så folk ser mig? Så tänkte jag: Jag skulle vilja att det är så folk ser mig. Men egentligen har man ju ingen aning. På den första bilden lyssnar jag. Och på den andra: Skrattet.
Det är någonting med den där bilden. Kanske det att jag skrattar, att skrattet finns här någonstans.
Ni vet, det har varit långa perioder utan skratt. Då jag undrat om jag någonsin skulle komma att skratta igen. Då jag trott att jag glömt hur man gör, då jag trott att skratt var något som hände andra. Den där unga kvinnan på bilden som varit så olycklig. Som inte velat leva som inte skrattade bara log fastän det brast någonstans.
Aj. Det gör ont att tänka på det. Men så sitter hon där, och kanske är det vinet, kanske är det värmen, kanske är det kvällssolen och aftonrodnaden, kanske är det ingenting särskilt, men hon skrattar. Viktigt.

Det var andra delen av utmaningen. Så nästa, den svårare. Jag funderade, och insåg att jag inte kan säga någonting positivt om mig själv utan att antingen skämta bort det, skydda mig med sarkasm och ironi, eller att gardera mig med tre negativa saker för varje positiv. Well, well, here we go:

1. Jag är oerhört social och sällskapssjuk. (Men har ett stort drag av ensamvarg och kan bli galen om jag inte f
år vara ensam och ifred ibland).
2. Jag förälskar mig lätt, i människor, platser, böcker, stunder. (Men kan ibland helt blockera mig och känna mig alldeles kall och l
åst. Stängd).
3. Jag är rolig och trivs med att h
ålla låda i ett middagssällskap en kväll (Men fullkompligt inkapabel till att komma ihåg vitsar och poänger. Ni vet, jag börjar bakifrån eller missar själva poängen eller timingen.)
4. Jag gör nog världens godaste mascarponemousse med mangotartar. (Men fr
ågan är om det är en positiv egenskap?)
5. Jag skrattar, gråter, älskar, rasar, skriver och läser med samma energi och intensitet (Men ibland slår det över i excesser, bulimiska beteenden, överreaktioner.)
6. Näe... Jäklar vad sv
årt. Jag sitter här och pressar fram orden - vilket inte brukar vara ett problem - vad mer kan jag säga?

Tills vidare f
år ni gärna göra utmaningen: Försök själva att skriva sex positiva grejer om er själv, det är skitsvårt. Och nu kom det visst en dagishämtning, ett telefonsamtal, min favoritsång på radion och tre vita duvor på fönsterblecket emellan.

14 kommentarer:

Erica sa...

Tack! En bra sak som jag ser är din förmåga att att dela med dig av det som berör. Du gör skillnad hos människor med dina korta "lifestory" som kommer då och då. Blandat med massa annat. Människors livshistorier är viktiga att berätta och du i synnerhet har en enastående förmåga att beröra. Tack/ E

barajagjohanna sa...

Jag gillar den första bilden. Glasögonen, knuten i profil. Du ser jättefin ut. Och toppen, åh, toppen! Give it to me, baby!

Nästa gång du ska säga positiva saker om dig själv - glöm men:en. De är så onödiga! ;)

Peppe sa...

Fint, fint inlägg! Det får mej att hoppas att vi träffas på riktigt någon dag.

Åsa sa...

Å men du, det borde vara en punkt bara det att du antog utmaningen! :-) Och du skriver hur bra som helst här i bloggen.
Själv håller mig främst till matbloggar (lite för att begränsa mig för jisses vilken tid det tar och med det oändligt antal bloggar som finns skulle jag inte ha något som helst liv utanför min datorskärm om jag skulle läsa allt och alla jag skulle vilja) och fastnar sällan för denna typen av "dagboksbloggar" men det går helt enkelt inte att låta bli att kika in här!

För att inte tala om hur modig du är som lägger ut så många urtjusiga bilder på dig själv! Jag har väl bara en bild på mig ( och bara ansiktet typ) under mina dryga 3 år som bloggare :/

Men visst, jag förstår dilemmat. Det är alltid svårare att skriva/säga bra saker om sig själv än om andra. Precis som du skriver vill man, eller iaf jag också, lägga till flera negativa osv. Ett ständigt arbete att som bara kan bli bättre!!
Trots att det är mörkt och tungt emellanåt verkar det iaf som att du har bra kontakt med nära och kära så du inte är ensam. De kan kanske hjälpa till att väga upp de bra stunderna. Liksom fylla på pluskontot lite.

Kramar!!

Estella sa...

6.) Du skriver en otroligt bra och underhållande blogg

mia sa...

Åh älskar toppen/klänningen - märke?

Sara sa...

Erica: Tack right back at you!

Johanna: Toppen, âh toppen, som faktiskt är en klänning. Superkort. ;)

Peppe: Men det gör vi väl? Vi ska ju dricka rosé och prata mumintroll?

Âsa: Eller hur? ;) Men varför är det sâ svârt?

Estella: Oh. Tack!

Mia: Kookai. Förra ârets. Eller förrförra, till och med. Mörkblâtt siden, den är fantastisk!

Jan Granath sa...

Man gjorde samma experiment med amerikanska ungdomar - det vara omöjligt att få dom att sluta skriva. När dom däremot skulle skriva ned sex negativa saker om sig själv blev det tvärstopp.
Mvh från
Jan, som är perfekt i allt förutom det lilla felet att jag ljuger (-:

barajagjohanna sa...

Jag vägde mellan topp och klänning, men tyckte den såg väl kort ut för att vara en klänning. Haha. Jag har själv fått komplimang för min "klänning" när det i själva verket är en topp. Inte lätt när man inte ser helkropp. Hur som helst - superfin!

S.W sa...

Jag har antagit utmaningen!

Emelie sa...

En vettig utmaning och fina svar. Tycker om bilderna jag med.

Sara sa...

S.W: Vad roligt, jag kikar in!

Emelie: Men svâr... ;)

Sandra sa...

Jag tycker att du är modig och vacker!

Ferferi in Paris sa...

Kul du tog dig an den! Trodde faktiskt du skulle strunta i det den här gången med. Men ack så tjusigt du utförde det till slut. Jag är glad jag skickade det till just dig för du skriver alltid med sånt hjärta. Och punkt sex: Väldigt bra bloggare!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...