onsdagen den 17:e september 2008

Ajaccio mon amour

En fransyska från kontinenten på semester i Ajaccio uttryckte sin häpnad över Korsika inför servitören på ett av caféerna på Cours Napoléon.
- Det är så lustigt, det känns inte som om jag är i Frankrike längre!
- Det är du inte heller, svarade han. Du är på Korsika.


Korsika är, trots att det formellt och administrativt faktiskt hör till samma region som côte d'azur och Provence, alldeles eget. Och unikt.

Ajaccio, Korsikas "huvudstad" ligger på västkusten, omgiven av den turkosglittrande Ajacciobukten. Landskapet är förkrossande vackert, åt ena hållet Medelhavet, som visar sin allra bästa sida med palmkantade stränder, delfiner, kristallklart vatten och klippiga raviner, åt andra hållet de branta bergen, som på kvällen badar i ett guldrosa skimmer.

Ajaccio har en côté italien som gör att man känner sig närmare Palermo än Paris - vilket man ju faktiskt är - vilket till stor del är på grund av att staden byggdes av genuanerna, som regerade över ön fram till 1755.
Det korsikanska språket är väldigt nära italienskan, och maten, byggnaderna och stämningen känns fortfarande italienskt. Men det som slår mig mest när jag kommer till Ajaccio är färgerna, tempot, dofterna. Intensiva färger, en stad i technicolor, som gör att alla andra platser ter sig gråare.

2 kommentarer:

Thérèse sa...

så vackert. Jag måste absolut till Korsika någon gång

christel sa...

Ja, jag med! Supervackert!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...