lördagen den 27:e september 2008

Oslagbart: Parmesan och pisto

I går kom vi hem sent, och då uppstod det ögonblick där vi tillsammans öppnar kylskåpsdörren, betraktar innehållet, sedan tittar vi sorgset på varandra och frågar:
- Vad ska vi äta till middag?


- Eh... en pizza?, brukar någon av oss hoppfullt drista sig till att säga, sådana här stunder.
Så vi bestämde oss för en pizza, C springer ner på torget, och jag dukar bordet och gör sallad. Så kommer han tillbaka. Efter fem minuter. Utan pizza. Pizzakillen stängde precis.

Ny öppning av kylskåpsdörren. Och jag får en snilleblixt. Den ultimata maten när det är sent, the comfort food of comfort foods, den som det bara är att slänga ihop på den tid det tar att säga croque monsieur! Varma mackor!

Men jag hade överskattat mitt kylskåp insåg jag snabbt... Men man tar vad man har. Inget smör, men väl en burk pisto. Ingen vanlig skinka, men påpassligt nog några skivor lufttorkad skinka. Och ingen vanlig ost, men en bit vällagrad parmesanost. Och så ett par hyfsat pigga tomater.

Och dessa parmesan-pistocroques blev vansinnigt goda. Vilket bevisar min tes att det enda man verkligen behöver ha i kylskåpet är en bit parmigiano reggiano och en burk pesto. Att kombinera och missbruka i oändlighet.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...