onsdagen den 24:e september 2008

Jag kan avslöja...

...att Pyret blir fransk. Till att börja med i alla fall. Efter att ha kollat upp vad som gäller med nationaliteter på barn med föräldrar från olika länder så är det så att Pyret kommer att födas på franskt territorium, och eftersom Frankrike tillämpar territorialrätten så räknas h*n som fransk medborgare.
Men h*n har rätt till dubbla medborgarskap, så det ska vi givetvis ansöka om på ambassaden, när det blir dags för första passet! Jag tänker mig att det kan vara praktiskt att vara franco-suédois, kanske inte på en gång, men sedan när h*n blir lite äldre.

8 kommentarer:

Nadia sa...

Intressant.
Gäller samma regler även om båda föräldrarna är av någon annan nationalitet än fransk?

Lugnetetc sa...

Det är lite komplicerat: Ditt barn blir svenskt på en gång eftersom mamman är svensk (fast svenska ambassaden måste få reda på det för att det ska funka i praktiken). Fransk meborgare blir ditt barn eftersom ni är gifta (som jag har förstått) och din man är fransman eller? Jag kanske har missat något?

Om pappan inte är fransk medborgare blir barnet fransk endast om ni inte ger honom/henne något medborgarskap per automatik vilket du iaf gör. Mer info där: http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/les-francais-etranger_1296/vos-droits-demarches_1395/nationalite-francaise_5301/index.html

Dubbelt medborgarskap funkar sedan några år tillbaka...

Jo, jag är byråkrat med 2 medborgarskap ;-)

Hanna sa...

Man behöver inte vara gifta för att barnet skall bli fransk medborgare. Det räcker att en av föräldrarna är fransk medborgare. Mina två barn med fransk pappa, födda i Frankrike, blev franska medborgare vid födseln. Den formalitet som krävdes var att pappan skrev på ett papper för att erkänna barnen som hans. Ingen frågade om de fick något annat medborgarskap från min sida.

Vad gäller det svenska medborgarskapet, så är det som lugnetetc säger automatiskt. Det du behöver göra är att fylla i blanketten "namnanmälan", som du tillsammans med födelseattesten (och möjligen kopia på ditt svenska pass) skickar direkt till Skatteverket i Sverige. Du kan även kontakta ambassaden som är vana vid att få frågor i ämnet. De skickar blanketten med alla instruktioner till dig.

Hanna sa...

Vad gäller pass, så rekommenderar jag att göra namnanmälan direkt och inte vänta tills du skall ansöka om pass. Min äldsta dotter folkbokfördes utan att det fördes in att jag var mamman, vilket gjorde att hon inte hade något som visade hennes svenska medborgarskap. Detta upptäcktes då vi sökte pass och vi fick då vänta tills det rättats till.

I och med att franska ID-kort är gratis, fixde vi ett sådant och kunde åka till Sverige. Vi sökte inte svenskt pass förrän inför första resan utanför Schengen-området. Nu har jag förstått att franskt pass för barn är gratis, men det känns som att det är värt priset att ha en ID-handling som visar vardera medborgarskap. Lillasyster som aldrig varit utanför Schengen-området har det däremot inte, än.

Sara sa...

Nadia; jag tror att det är så att om bägge föräldrarna är av annan nationalitet, och barnet föds i Frankrike, så har hon/han rätt att ansöka om franskt medborgarskap från 16 års ålder, under förutsättning att ha bott i Frankrike i minst fem år. Så tror jag att det var i alla fall.

Fred; Enligt Skatteverket kommer även de att räkna barnet som franskt tills jag ansökt om svenskt medborgarskap. Jag pratade med dem i går. Hade barnet däremot fötts i sverige hade h*n blivit svensk medborgare eftersom att i sverige gäller moderns nationalitet.
Vi är gifta, och barnet föds i Frankrike!

Hanna; Kan vara bra att vara ute i god tid...

Lugnetetc sa...

Det skatteverket har sagt stämemr inte med medborgarskapslagens först paragraf och jag fattar inte rikigt... det de sade handlar ju om pappan: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010082.htm

Sara sa...

Ja, nu har jag kollat med ambassaden, och de säger att barnet automatiskt blir "dubbelmedborgare". Och här litar man på byråkrater. ;)

Lugnetetc sa...

Vad bra att du litar på byråkrater ;-) Känns skönt... :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...