torsdagen den 23:e augusti 2012

En kväll.

Igår kväll var jag och the significant other på Faluns bästa brasserie (tips, tips!) Banken och åt middag.
Det har inte hänt på flera hundra år. Vi funderade över när bara vi två kunnat sitta vid ett dukat bord i flera timmar, njuta av mat och vin alldeles ostört och prata.
Men vi kunde verkligen inte minnas när.
Förra seklet? Ett annat liv?
Barna, våra små, är ju det finaste vi har, och det underbaraste, men att ostört kunna tala med den andre vuxne... Lovely.
Kycklingrullader med dragoncrème färskpotatis och sparris. Miam. Han: Bankens klassiska hamburgare medium rare. En plommondoftande cabernet sauvignon. Argentinskt, tror jag. Kaffe och pralinfat.
Sedan tog vi en lång promenad hem i den sena kvällen som inte längre var sommar utan höst.
Karlavagnen nära och rakt framför oss mot en himmel som inte var sommarljus. Doften av regn och den krispiga doften av äpplen som faller ner i vått gräs.
Hösten kom nog i går kväll, och regnet började falla när jag njöt av det där röda vinet. Vilsam och vacker är den, den svenska hösten.
Hemma hos oss är det upp emot 40 grader fortfarande, det blir en termisk chock att återvända.

6 kommentarer:

Mia sa...

Plommondoftande vin låter ju ljuvligt. Kycklingrullader med. Är det inte lunch snart? ...

Johanna sa...

Oj, nu längtade jag hem (?) till Falun.
Jag har för övrigt aldrig ätit på Banken, trots att jag bott sammanlagt typ 20 år i Falun. Borde kanske ändra på det nästa gång jag åker dit.

cruella sa...

Sensommar än!

Anna G. sa...

Alltså, jag har följt din blogg superlänge men kommenterar sällan, fast nu kände jag att jag nog måste... Banken?! Finns det stället än?? Där har jag hängt ett otal gånger under min gymmnasietid i Falun :)
Tack för allt du delar med dig här på bloggen förresten! Jag känner igen mig i så himla mycket... Bor själv i Paris och är uppvuxen i Dalarna (Falun) och Hälsingland.
Ha det bra där uppe!

Elbe sa...

Banken, hamburgare och praliner, check för mig med denna sommar ;-)

Elbe sa...

Banken, hamburgare och praliner, check för mig med denna sommar ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...