fredag 24 augusti 2012

Psykosen.

Alltså. Det är ju det här med gräsmattorna. 
En fransos i min omedelbara närhet talar om gräsmattepsykos.
Eller neuros.
Gud, vad folk håller på med sina gräsmattor! Klipper, ansar, krattar, fixar och donar.
Pysslar i sina rabatter och gör så jäkla fint.
Överkursen: Skaffa en gammal eka/hästkärra/skrinda för att fylla med egensådda blommor. Dekorationsmåla brevlådan. Åh, stort i Dalarna: Boulebana bakom huset: Och skönhetsfläckarna: De blå studsmattorna med skyddsnät bakom carporten som ingen någonsin verkar hoppa på.
Drömmer lite om trädgård, äppelträd och gräsmatta men tänker: Skulle jag orka? Ha tid?
Vad skulle hända om man som enda person i grannskapet inte hänger med i dekorationstempot? Om ens gård är den enda negligerade, där ibland soignerade gröna fält med väl utstakade tomtgränser?
Hm. Lägenhet kanske är min grej? Eller japansk trädgård med krattad grusgång och en handfull stenpartier?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har just kopt hus i Ile de France och jag tycker faktist att fransmannen kan vara lite sa dar ocksa, ganska house proud. Casto gar ju for hogtryck med DYI galna manniskor, och det inkluderar val delvis tradgarden. Kanske ar det annorlunda langre soderut, klimatet ar ju inte lika 'grasmattsvänligt' dar? Skillnaden mot Sverige ar val kanske att man kan se rakt in i alla tradgardar (och hus med for den delen) och har i Frankrike har man val ganska ofta hoga staket, plank eller murar runt tradgardarna och husen sa man ser helt enkelt inte vad folk har for sig. I var lilla by ser det helt obebott ut pa kvallarna, bara stenmurar, hoga jarngrindar och stangda fonster luckor. Saknar det svenska lite da, med oppna tomter och ljus i fonstren :)/ Anna

Anonym sa...

DIY ska det ju vara ;)

Mia sa...

Hahaha! Perfektion kan ibland bli överväldigande. Men jag gillar lite vildvuxna stilar - det kan vi i alla fall hävda när grannskapet undrar vad vi håller på med.

Mrs K sa...

Först vill jag bara säga att jag fullkomligt älskar din blogg!! Hittade den av en slump när jag googlade på Korsika några veckor innan vår resa dit.
Jag fastnade direkt!!

För att inte prata om Korsika!! Himmel och pannkaka, vilken ö!! Frankofil och helt kär i södra Frankrike sen studietiden så trodde jag nog att jag skulle gilla Korsika också men att det skulle bli så passionerat det kunde jag inte ana!

Så nu inte bara läser jag din blogg för att jag älskar den utan för att varje gång jag läser den så framkallar den ljuva bilder av ljumma julikvällar, drickandes vin på tu man hand med min älskling!!

Tack för det!!

kram Anna ( också född Dalkulla men från Mora)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...