tisdagen den 21:e augusti 2012

Kulturkrock.

Kassörskan på systemet ba: Nämen, korkar, det finns ju inte längre. Folk vill ha skruvkork!
Va? Okej, här har vi en kulturell skillnad av rang. Ta ifrån fransmännen korkekskorkarna och de skriker.
Det har någonting med ljudet att göra, tror jag. Det vackra ljudet av en kork som oåterkalleligen dras ur sin flaska. Eller doften. Den där betydelselösa, helt onödiga gesten att lukta på korken innan man smakar på vinet.
Skruvkork... Det ska vara pragmatiska skandinaver till detta. Men alltså, när hände detta?

15 kommentarer:

S.W sa...

Det har varit så länge, tio år kanske? För egen del tycker jag att det är synnerligen praktiskt. Kanske mest för att jag inte kan hantera en korkskruv...

Anonym sa...

Det beror väl på vilket vin man köper tycker jag. Generellt har väl lite dyrare viner "riktig" kork, medan billigare har skruvkork. Sen kan man även se beroende på land, "gamla" vinländer som Frankrike, Italien och Spanien har oftare riktig kork, medan nyare som Chile och Australien köper på skruv. Detta är hur jag har upplevt det på senare år iaf. Jag är ju en vinnörd som verkligen gillar det där pluppet! :-) //Em

Anonym sa...

kör med skruv skulle det stå!

CECILIA sa...

Samma i Australien, här finns inga korkekskorkar längre, bara skruv. Bättre för miljön om inte annat.

Mia sa...

Men alltså, det är ju inte skandinaverna som gör flaskorna eller?

Åsa sa...

Det är 10-15 år sedan som det blev korkbrist (hette det iallafall) och först användes plastkorkar. De var i princip omöjliga att få upp med korkskruv och sedan kom skruvkorkarna. Nu har jag vant mig :)

Anonym sa...

Jo alltsa jag har forstatt det som att kork ar en naturtillgang som kommer att ta slut och forsvinna helt fran denna jords yta? Ratta mig om jag har fel?

Anonym sa...

Tror också på det här med att naturkorken är i fara. I Frankrike består många "korkar" av annat material än naturkork, något plastigt som ser ut som en kork men är svår att få upp. Finns dock vissa experter som hävdar att de aldrig ger dålig smak åt vinet, smular inte osv.

sagt o gjort sa...

Korkarna kan förstöra vinet. Ni vet dålig kork? Det händer inte med skruvkork vilket har minskat svinnet. Vad jag har förstått ska det inte heller påverka smaken. Jag föredrar skruvkork mot plastkork om inte annat. :)

Anna-Lena sa...

Jag föredrar riktig kork, men jag bor ju här i Frankrike också, men jag måste säga att de nya plast(?)korkarna är rätt ok också, de måste man ju också "korka" upp. Det har nog något med gesten att göra.

Johanna S sa...

Folk vill inte ha skruvkork, det fòrsàmrar vinet. Det har bara inkòparna bestàmt fòr att dra ner kostnader = tjàna mer pengar.
Fràgasatte detta och till svar fick jag att korktràden blir bara fàrre varje àr och det àr brist pà kork. Sedan reser jag runt och ser att andra lànder har kork. Kork àr dyrare material eftersom det àr naturmaterial.

Vinet ska ha en klassisk kork. Det àr bàtre fòr miljòn fòr det àr ett naturligt material.

Johanna sa...

Älska skruvkork! Kanske för att jag är lat och tycker det är jättejobbigt att öppna flaskan annars. (Kan inte.) Sedan är jag ju ingen riktig vindrickare heller.

Anonym sa...

Trodde inte att det handlar om att folk vill ha skruvkork utan att det råder brist på naturkork, miljöskäl etc. Riktig kork känns för mig mer genuint, men har accepterat skruvkorkarna också.

Sara sa...

Jag antar att det beror lite på hur man hanterar korkekarna, gör det inte? På Korsika växer mycket korkek, och var tionde år tar man barken för att använda till olika saker, tex vinkorkar. Sedan låter man trädet återhämta sig, för att tio år senare ta bark igen. Det har man gjort i flera hundra år, och på så sätt utrotningshotar man ju inte träden som om man skulle fälla dem för att använda sig av korken. Men jag måste säga att jag inte är särskilt insatt i korkekarnas vidunderliga värld. ;)

annannan sa...

Det här är något portugisiska maken och jag också svär över när i Sverige. Väljer bort skruvkork och förbannar plastkork som man inte kan känna igen förrän man korkat upp flaskan.

Kork är INTE en begränsad naturtillgång som man måste spara på! Det är ett förnyelsebart material och väl skötta korkekslundar är oerhört rika habitat för fågellivet, som Royal Society for the Protection of Birds berättar här
http://www.rspb.org.uk/advice/green/do/cork/good.aspx

Risken är nog snarare att det blir färre välskötta korkekslundar när vinindustrins efterfrågan på kork minskar, även om korkproducenterna förhoppningsvis hittar andra användningsområden för sitt unika material.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...