onsdagen den 30:e november 2011

Dagens bebis.



En månad gammal i går. 
4200 gram.
Små veck överallt. 
52 centimeter. 
Långa ögonfransar.
Mörka, sidenmjuka fjun på huvudet.
Stora leenden.
Hennes sätt att prata när hon är helnöjd. Små grymtningar och förtjusta bensparkar.
En totalljuvlig liten bebis. 
Och det är nog tur för henne det, att hon är söt bortom rimliga gränser. 
När hon vill äta varannan timme på nätterna. 

Man står där i kaoset av vaknätter och berg av bebiskläder som aldrig kommer ur sin bana bebis-tvättmaskin, som aldrig hinner sorteras in i skåp, man har knubbiga 3-årsarmar kring halsen och en nyfödd liten näsa i nacken, en älskad persons arm om axlarna och man tänker att man har allt som betyder något. 

Reflektion: Vitsen med halksockar i spädisstorlek: Vilken? 

14 kommentarer:

anna of sweden sa...

Men åh, så fin hon är. Alldeles bedårande.

anna of sweden sa...

Men Sara bytte du just bild? Eller har jag blivit förvirrad ...

Sara sa...

Haha, nä, jag bytte. Kunde inte bestämma mig. Byta tillbaka?

Nässelblom och choklad sa...

Hon är ljuvlig och helt underbar. Det ser så gosigt ut med en liten mysig bebis...Men visst är det galet mycket att göra hela tiden. När man inte får sova blir det så tufft att orka. Vilka fina lussekatter ni har bakat! Det är mer än jag har hunnit med mina tjejer.

anna of sweden sa...

Åh, tack. Så skönt att veta att det inte var jag ... Nej, det är bra så här. Den andra bilden kan du återvinna i morgon. För den var ljuvlig på ett annat sätt.

Cissi sa...

Men åh så söt, jag blir grymt bebissugen, det rycker i livmodern. ;-) Redan en månad gammal, ja livet går fort..

Förresten så frågar jag igen (frågade i en annan kommentar för ett tag sedan); hur ser fransmännen på att dricka alkohol och amma, vad är rekommendationerna? Och vad säger de om att vara gravid och dricka alkohol, hur många glas vin "får man" dricka?

Sara sa...

Om gravidititesrekommendationer i Frankrike/Sverige tror jag att jag skrivit ganska mycket, kanske om du tittar under "gravid". Jag minns inte exakt, men det är inte riktigt lika, tror jag.
Vad gäller amning sâ pratar man mindre om det, fransyskorna ammar ju väldigt kort tid, om ens alls, men ett glas vin dâ och dâ är det nog ingen som ser nâgot katastrofalt i, men fransyskorna dricker nog generellt mindre än vad svenskor gör ändâ?

cruella sa...

För bröstmjölkens skull är det ju helt ofarligt att dricka vin när man ammar. Däremot ska man ju inte bli fumlig. Men det gäller ju alla som har hand om barn, bebisar och större. Även pappan.

Cissi sa...

"men fransyskorna dricker nog generellt mindre än vad svenskor gör ändâ?"

Eh, va??! Jag trodde det var tvärtom, du har ju själv skrivit om att det är normalt med vin till middagen som vardagsdryck. Så är det ju inte här.

Min man och jag tog ett halvt glas rött vin till vår pasta igår kväll och kände oss smått syndiga för att det bara var tisdag.. ;-)

Johanna sa...

Halksockor i vuxenstorlek däremot, det hade jag gillat!

Sara sa...

Cissi, man mâste tänka pâ att det är stor skillnad mellan fransmän och franstskor... I synnerhet i sydfrankrike. Och jag tänkte ocksâ pâ det faktum att det äe mycket sällsynt att vuxna kvinnor dricker sig berusade!

Malin sa...

Haha! Du har ju helt rätt i det knäppa med små halksockor på bebisar. Samma sak gäller fickor på bebiskläder. Undrar vad de brukar ha i dem... jag har aldrig kollat :)

Anonym sa...

Jag tror man glömmer bort, som du skriver Sara, att den STORA skillnaden är att kanske fransyskorna njuter av ETT glas vin till maten - kanske flera dagar i veckan men utan berusning.

Åtskilliga svenskOR dricker sig berusade eller rent ut sagt spyfulla var eller varannan helg!
DET fenomenet tror inte jag är lika vanligt hos er som i sverige...

och DÄR även den väsentliga skillnaden ang rekommendationer kring amma/alkohol. Ett glas vin, helt ok. Full = inte ok.




Här i sverige slog svenska ammande mammor klackarna i taket när de nya rekommendationerna kom, de skrek "äntligen får man festa fast än man ammar! jag pumpar ur mjölk som barnvakten kan ge medan jag går på fest och super mig full och sen hem och ammar igen för det är Heeeeelt ok för bebis får inte i sig alkohol"



*räknar till tio* Jag skulle kunna skriva en uppsats i detta ämne men jag besparar er det ;)

Och jag ÄLSKAR varje bebis och Verabild! Godingar!

/angelica

Cissi sa...

Tack, det visste jag inte innan att franska män dricker mer än franska kvinnor, inte heller att det är skillnad i Sydfrankrike mot andra delar. Däremot hade jag nog förstått att de flesta i Frankrike inte dricker sig berusade på samma sätt som vi gör i Sverige och det är ju en kulturell skillnad. Jag hade uppfattat det som att det är mindre tabu mot att dricka vin under graviditeten (eftersom vin är en vanlig måltidsdryck) så därför var jag nyfiken på att höra ev rekommendationer för det samt när man ammar. Men då kanske det är så att det helt enkelt inte behövs några?!

Om man nu ska generalisera Angelica, vilket du gör rätt kraftigt, så visst dricker nog svenslor sig mer "spyfulla" än fransyskor men då drar jag till med att det nog beror på mammans ålder. En ung mamma är nog mer benägen att dra på sig festblåsan och dricka sig berusad (herregud, efter 9 månaders torka kan man väl få unna sig det! ;). Medans en äldre mamma som kanske hunnit festa en hel del i sina dagar innan föräldraskapet är måttlig även när hon ammar och går på fest. Jag generaliserar här förstås.

Såvitt jag minns det när jag var nybliven mamma behövdes det inte många glas vin innan jag kände mig berusad eftersom jag vant av mig med alkohol. Och då är det ju, som Cruella skrev så klokt, att man blir fumlig som är den stora faran. Men då finns ju förhoppningsvis nån annan i bebisens närhet som t ex pappan som kan vara ansvarig istället.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...