torsdagen den 17:e november 2011

Mamas emellan.

Så här är det: Jag vill amma. 
Men på den här sidan Paris är det lätt att bli klassad som amningsrabiat och besatt när man blir ledsen över att det inte funkar som det ska.
Mjölk på flaska är väl inte hela världen, liksom?
Redan på kliniken var det en barnskötare som sade att det viktigaste är kärleken man ger sitt barn, inte sättet på vilket man ger den mat. Och jag håller givetvis med. I sak.
Men jag vill amma. (Typiskt svenskt beteende.)

Och jag anar att det blir lite skevt att jämföra en ammande bebis kurva med hennes co-bebisar som till 90 % är uppfödda på mjölkersättning på flaska. De är eventuellt mättare, rundare och äter efter regelbundet schema.
Med Véra gick jag ned för mycket i vikt efter förlossningen, för fort. Jag hade inga fettreserver och sov ingenting.

Nu tänkte jag inte göra om det misstaget, jag försöker vila, dricka mycket, ta det lugnt, och äta extra fett och energirik mat med mycket vitaminer.
Och har ni fler tips än vad ni redan kommit med (fantastisk grej, att ha en blogg med kloka, fina läsare, kärlek) så bring it on, mamas!


24 kommentarer:

Rebecca sa...

Även om jag inte varit gravid har jag just nu flera ammande mammor i närheten. Tidigare trodde jag inte det var så ofantligt krävande energimässigt med en bebis, men efter att ha sett en kvinna gå från normal 38 till miniliten på tre månader inser jag att det krävs mycket.
Istället för att ge presenter till denna nya lilla familj har jag/vi kommit med middagar och bjudit hem dem på middag. Ganska ofta. Det har verkligen varit uppskattat, framförallt matlådorna som blivit. Så mitt råd är att du BER om hjälp (om den inte erbjuds). Be om avlastning med Véra ibland, önska dig middagar. Såna där andningspauser behöver man (även när man har äldre barn).
Själv äter jag just nu upp mig i förebyggande syfte ;). Det är på tok för enkelt att rasa i vikt, och det är ju tyvärr inte bara kroppen som tar stryk utan hjärnan fungerar allt annat än klokt.

Många kramar och TACK för alla underbara bilder på dina döttrar. Jag blir lika varm i hjärtat varje gång jag ser dem.

Anonym sa...

Ligg i sängen med bebis hela dagen. Så mycket hudkontakt som möjligt. Det frigör hormoner hos er båda. Ät glass. Drick så mycket du orkar. Värt att ge det en chans, glöm dieten i ett par månader. Lycka till!!!! Hälsar Karin som är relativt ny läsare, och ett stort fan :-)

Frida sa...

Fika! Nu har jag aldrig haft problem med att väga för LITE, men jag lyckades helamma tvillingar på vanlig mat och rätt mycket fika. De gick från yttepytte prematurisar till normalbebisar på bara min mjölk från dag 10 typ (i början var de för små för att orka amma och min mjölk tog ett tag att rinna till).

Frida sa...

Och så kan du ju alltid komplettera med flaska om det skulle behövas, för du får ju inte slita ut dig helt. Men som sagt: fika och vila är bra!

Ida inte längre i BXL sa...

En halvliter glass om dagen (no kidding) hjälpte mig. BVC sköterskan trodde inte först att jag skulle fixa det för jag var så nedgången efter förlossningen (och tappade all vikt direkt) men tack vare glassen så gick det! :)

Anonym sa...

Mamma ska dricka Lättöl stimulerar produktionen (BVC tips!) sover hon mer än tre timmar i sträck på dagarna? Kanske ide att väcka o amma efter 3 Tim sömn? Massera/ kittla en handflata el fotsula = håller bebis vaken o stimulerar sugandet. Om du verkligen vill så försök kämpa vidare m amning utan flaska då det e lättare att tutta flaska än bröst vilket kan göra bebis lite bekväm vid bröstet sen ;)

Hur mkt har hon gått upp då?

Ät mkt mat, drick massa vatten, undvik kaffe ( vätskedrivande) o försök vila :) Det ordnar sig!! :) :) tänk att flera miljarder människor är uppfödda på bröstmjölk! :)

/ Angelica

Anonym sa...

Tips: www.amningshjalpen.se


/ Angelica

Anonym sa...

Eh, jag tar tillbaka tipset om hemsidan jag nyss skickade! Den var rätt usel när jag kollade närmare!!

Rebecca sa...

RING amningshjälpen istället för att läsa på hemsidan. De ska ha otroligt mycket kunskap och vara uppdaterade.

Rebecca sa...

(Enligt min favorit barn-& föräldrapsykologen Malin Alfvén i Knattetimmen i P4 (lyssna på poddradio!).)

Fourmum sa...

Jag hade en otroligt begär efter chokladkakor när jag ammade tvillingarna och de växte som ogräs ;) Såg att någon rekomenderade aminingste, men har aldrig provat det själv. Min mamma pratade om lättöl.. Men jag tror man ska äta det som man känner sug efter, passa på att vila när man kan och strunta i alla måsten och inte stirra sig blind på kurvor.. Kram!

Sara sa...

Skönt att höra lite olika grejer frân er. Det är ju lätt att stirra sig blind pâ kurvor, Véra lâg under sin kurva hela tiden, fram tills 10 mânader, och nu är hon ju en helt normal treâring...
Romy vägde 3800 gram när hon föddes, och tappade 400 gram de första dagarna, eftersom det tog 3 dagar innan jag hade mjölk att erbjuda. Idag väger hon 3600, sâ hon har inte kommit upp till sin födelsevikt än, pâ 18 dagar, och barnmorska och barnskötare lyckades skärra upp mig ordentligt... Men som sagt, hon verkar ju mâ bra, min lilla tjej!

Sara sa...

Rebecca, förresten, vilka kanonpresenter!

Anonym sa...

Tänkte på nån till sak

Hur suger hon? Dvs har hon rätt teknik? Kolla hur bröst åttan ser ut efter hon släppt. Stora delar av vårtgården ska ju oxå vara i hennes mun o vårtan ska vara rund o peka rakt fram, om den blir " sned" eller " snipig" så tar hon fel tag.

Ammar du från båda brösten vid varje tillfälle? Amma ett " tomt" ( fetaste mjölken kommer sist!) ta upp henne, rapa, ge nästa bröst. Gången efter börjar du amma från det bröst du avslutade med.

Det är normalt att äta ca varannan och var tredje timme i början.

Vanligaste bekymret brukar vara att bebis somnar ifrån
matstunden så försök hålla vaken eller väck o byt en blöja o prova ge bröstet igen <3

Håll inte i bröstet när hon äter, minsta tryck hämmar tillrinningen.

Mjuk bh som inte trycker någonstans.

Håll brösten varma, vindtät jacka på ute :)

/Angelica som haft massa amningsproblem men lyckats amma båda tills de var månader.

Fyll på m kolhydrater!!!

Anonym sa...

8 månader ska det stå. Hudiksvalls bb har jättebra amnungshjälp om du har möjlighet att ringa :) www.lg.se o klicka vidare :)

Växer hon på längden? Lukas växte så mkt på längden så vikten hann inte med :)

/ Angelica. Igen. Tjatmoster

Molly sa...

Tror att det viktigaste är att inte känna sig stressad. Bra tips att be om hjälp för att kunna koncentrera sig på bebis och amning. Själv fick jag börja med flaska efter ett par månader, men det blev folk av ungen ändå ;-)

Sandra sa...

Jag kämpade i massor under en månad, men mängder av tårar och skuldkänslor grande. Plus ev mjölkallergi hos lillan som ständigt var missnöjd. Jag ville så enormt gärna amma, men inte till vilket pris som helst. Så nu har fröken ätit ersättning sedan hon var en månad och jag vill tro att hon kommer bli precis lika fin som alla sina bröstmjölksätatnde vänner och vänninor. Men medan jag ammade så funkade weledas amningste och värmekudde på brösten bra för att få lite fart på det hela. Förutom att jag luktade lakrits (svettades ut thet)och ständigt var varm ;) men vad gör man inte liksom ? ;)
Gör det som är bäst för er Sara, du är en fantastisk mamma vilket som. Glöm inte det.

Hannah sa...

Hej Sara! Jag tror att du kan få lite tips här:) kramar H

http://sagogrynet.wordpress.com/om-amning/

Hannah sa...

Här kommer lite mer läsning!/ H

http://amningsbloggen.blogspot.com

E sa...

Jättebra tips här.

Jag vill gärna hävda att man ska strunta i tiden, åtminstone så länge man inte misstänker att barnet ammar för sällan. Det är bebisen som vet hur ofta hon behöver käka, inte klockan.

Ett annat knep är att inte ge napp utan erbjuda bröstet varje gång det verkar behövas något i munnen. Då går inte sugtid till spillo så att säga, utan bebben stimulerar mjölkproduktionen precis så mycket som det behövs. Det finns ju dom som pratar om att brösten inte ska vara ställföreträdande nappar, men om man funderar över vad som funnits lika länge som det funnits mammor och bebisar, och vad som är en plastbit från en fabrik, så kanske man något skevt i den logiken. Vi gav (till mångas stora förtret!) napp till Esme först när hon var över halvåret, det kanske kan ha bidragit till att min mjölkproduktion varit så riklig.

cruella sa...

Det E säger är helt klokt om man vill att ungarna ska få alla tillfällen till både tröst och mat, vad som nu behövs för tillfället. Mina ungar har inte haft napp, men de har då inte använt mig som napp heller (detta lätt absurda uttryck, ungefär som otecknad film...).

M sa...

Du har ju fått många fina tips redan..

Jag blir så ledsen när jag känner din stress över Romys vikt och omgivningens oförstående frågor - precis vad du INTE behöver, så försök att göra dig immun mot sådana kommentarer. Har du någon alls i din omgivning som stöttar dig helt så välj att bara prata med den/de om amningen - du ska inte behöva ta andras tvivel och skepsis!

Annars är mitt tips att prova olika ställningar. Jag tyckte det var knepigt och lätt blev anspänt att sittamma och hålla en så liten, och fick till den rätta mage-mot-mage-ställningen genom att liggamma mycket. Då kan det få ta den tid det tar, jag upplevde att mitt barn fick bättre tag då, och du får ro och vila medan du ammar (och anledning att gå undan lite, istället för att bli sittande och underhålla gäster och familj samtidigt som du och din kropp gör superjobbet att nära en ny liten människa..!)

Vill ju inte ge tips som ökar stressen, eller blir till 'så här ska man göra' men tror på mycket närhet generellt: bära i sjal (så att baby och bröst lär känna varandra och signalerna..)

Har bott många år i Frankrike och vet knappt någon av mina vänner med barn som inte fått höra att de 'måste' komplettera med flaska för att de 'nog har för lite bröstmjölk' - hur fransmännen överlevt rent evolutionärt med så bristande bröstmjölksproduktion är ett under..!

Du har redan fått info ang viktkurvor - här klippt från http://sagogrynet.wordpress.com/om-amning/ :
Man vet också att barn ökar i vikt i sitt eget tempo, det viktiga är att de följer sin egen kurva. Barn som ammas kan gå ner mer i vikt under de första veckorna och kan ta längre tid på sig att nå födelsevikten än flaskuppfödda barn. Detta är helt i sin ordning.

Slutar där även om det finns massor att säga, önskar dig allt väl - courage!

J sa...

Det är kanske inte vad du vill höra men jAg tycker verkligen att du ska akta dig för att låta detta ta för stort fokus. Det är lätt att börja väga och räkna och väcka och dricka the och massera... Framförallt om man är så lagd att man gärna vill kunna kontrollera sin tillvaro kan det ta över. Läste rådet en gång att man ska låsa in sig i ett rum med bebis, vatten och veckotidningar och bara amma tills produktionen var i full gång, jag tycker det låter gräsligt. Kan du inte varva? Mysamma på da'n och sen en flaska till kvällen? Vad du gör - tappa inte perspektivet!

Sara sa...

Kloka ord, verkligen. Tenderar ibland att just tappa det viktiga perspektivet...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...