lördagen den 5:e november 2011

Post partum-kroppen.

Jag hade glömt hur kroppen reagerade på att föda barn. 
Man minns ju bara det skimrande, guldkantade efteråt.
Och inte det där fysiska. Blodet, smärtan och hur tom kroppen känns.

Att känna på sin mage och den är bara mjuk och tom, som om absolut ingenting finns kvar, bara tomrummet efter bebisen som bott där i nio månader.

Eftervärkarna - hur kunde jag ha glömt? - som sitter i flera dagar och som får kroppen att minnas varenda minut av förlossningen.Dyningarna efter stormen, som hjälper kroppen att dra ihop sig igen, men fasiken, vad ont det gör.

Att det tar 3 dagar minst, innan man vågar känna på stygnen - 2 små - och hur förvånad man blir när de känns jättefina, precis som läkaren sagt, och inte alls otäcka.

Att träningsvärken sitter kvar en vecka. Det är ändå lite sportigt att föda barn, det är ju det.

I övrigt uppskattade min bäckenbotten den här snabba förlossningen. I motsats till första gången jag födde barn kan jag nysa, snyta mig och till och med springa ikapp med min 3-åring utan att det känns som att hela underlivet möbleras om. Ja, jag tror att vi slutar där. Frågor på det?

7 kommentarer:

Linda K sa...

urr, jag vågade aldrig känna på mina stygn :S

Annika sa...

Intressant. Ingen som har namnt sant dar for mig forut.

Ida inte längre i BXL sa...

Vad bra! Det måste bara vara urskönt att det gick så bra till sist (trots förtidiga värkar, oro för kejsarsnitt etc) - jag tycker verkligen att det är så roligt att höra att du mår så bra och den lilla Romy är så fin - Grattis! :)

E sa...

Nä det fanns inte i min värld att känna på några stygn. Fast mina satt endast inuti så kanske hade det varit annat om jag kunnat se dom. Jag tycker att du är kaxig! Kram

Anonym sa...

Jag är alldeles för nyfiken så jag kollade nog nertill med spegel rätt omgående för att se vad fanken som hänt :)) Men med femte och sista blev det inte ett enda stygn, ingen sprickning, ingenting, han bara gled ut där de tidigare banat väg :D
Men eftervärkarna blir visst värre ju fler man föder så lycka till med nästa ;)
Härligt att det gick så bra för er och massa grattiskramar!
Maria i Norrbotten

JoHo sa...

Det ÄR verkligen en resa att föda barn... men du låter riktigt "fit for fight" ändå tycker jag! Heja :)

Ana sa...

stygn..? STYGN??? nääää sånna vill ja inte ha, man kan välja bort d va? Jo, i sverige kan man d har ja hört ;-) Faktum e att de enda som stod i mitt förlossningsbrev sist va : Vägrar spricka...done deal!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...