lördagen den 26:e november 2011

Post baby body.

Pilates för första gången i mitt liv.
Och för första gången i mitt liv träning framför teven. 


Instruktören: 
"Och så drar ni in naveln mot ryggraden."


Mission impossible. Jag har precis varit gravid i 9 månader drygt. Att min navel inom en överskådlig framtid skulle komma i kontakt med min ryggrad är omöjligt. Det känns däremot som att den utan ansträngning skulle kunna komma i kontakt med mina knän. Så tröstlöst.

10 kommentarer:

Hannah sa...

Det är något jag också skulle vilja prova! Vad behövs för att komma i gång? Var kan man få tag på dvd version?/H

AnnBritt sa...

=D Du gjorde precis min dag till ett stort leende!!

Ida inte längre i BXL sa...

Oj. Fina Sara, du vet att du kan det lite lugnt med din kropp - sjukgymnasten som jag går hos efter förlossningen sade att i början ska man fokusera på bäckenbotten och så följer liksom magen med men att det tar tid och ingen stress! Man kan mjukstarta magmusklerna genom att tänka på att hålla in magen när man står, går etc utan att belasta musklerna mer med hårdare övningar i början.

Sara sa...

Hannah, jag har beställt en nybörjardvd frân amazon. Väldigt lugnt tempo, ingen svett, mycket andning... Ganska behagligt!

AnnBritt: :D

Ida: Det var därför jag tänkte pâ pilates som är fokuserad pâ djupt sittande muskler. Men det är ju lite frustrerande i början, nar man försöker spänna muskler... Som man inte längre har! ;)

Sofia Pekkari sa...

Det ordnar sig. Du födde ju barn typ igår:) Det räcker väl med lite smygstart, att känna sig för lite. Man får vara lite lyhörd vad som funkar och inte, till en början.

Allt gott!

Anonym sa...

Jag håller med Ida. Försök hitta de djupt liggande bukmusklerna. Det är transversus och bäckenbotten du vill åt. Gör andningsövningar när du ammar, står, går, etc. Dra in naveln mot ryggraden, dra in svansen under dig och blås ut luft som om du försökte imma igen en spegel eller blåste upp en ballong. Där är transversus! Men var snäll mot kroppen och ta det för guds skull lugnt med pilates, det är vansinne så tidigt efter förlossning. Ge kroppen en rimlig chans. När du hittat igen musklerna i buk och bäcken är det plankan (på knän till att börja med) och bara plankan som gäller.

Frida sa...

Jag blev visst anonym, men om transversus var det Frida som skrev.

E sa...

Lyssna på syrran, jag tror att hon har helt rätt. Kram!

Sara sa...

Ja, jag vet att det är för tidigt för träning, men min video är nog verkligen mjukispilates.
Det är mycket ligga och andas pâ golvet, och en del bäckenuppstramning, tror jag!
Sedan har man ju faktiskt nästan noll tid till träning med 2 smâttingar...

Cissi sa...

Alldeles för tidigt med träning Sara! Det kan skada snarare än hjälpa. Kolla in Olga Rönnebrgs blogg på mama: blogg.mama.nu/olgas-blogg

Och sök på träning för nyförlösta, hon är expert på hur mycket träning och vad du kan göra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...