lördagen den 27:e juni 2009

Babynamn

Jag och C var rörande överens om att Véra Agathe skulle heta just så. Rörande överens.
Om bebisen visat sig vara en pojke hade vi inte alls varit överens. Där stod valet mellan Milo och Marius. Möjligtvis Nils.
(Annars var jag hemskt förtjust i Matheo. Men det går tretton på dussinet av små matheoar för närvarande. Precis som Enzo.)

Allt detta för att berätta om drömmen jag haft ett par nätter: Jag drömmer att min tvillingsyster är gravid med en liten... Bamse. Och idag var jag tvungen att fråga henne om det verkligen är så. Men nej, no Bamse in the making. Vilket kanske är tur för Bamse.

På tal om namn: När jag var liten ville jag hemskt gärna byta namn till Carola, Rosa eller Petronella. Att mina föräldrar varit så fantasilösa att Sara (inte ens ett litet h, inte ens ett z!) var allt de kommit fram till kom jag liksom inte över.

Idag känns det helt okej. Och vem vet, Véra kanske en vacker dag kommer att beklaga sig över att vi gett henne ett ryskt tantnamn. Man vet aldrig...

6 kommentarer:

karro sa...

Åh, jag kommer ihåg det där, jag verkligen hatade mitt namn, jag tyckte att det var det tråkigaste och mest kantiga namnet i världen! Om dom iallafall döpt mig till Caroline och inte Karolina! Fast mest ville jag heta Laura (som i lilla huset på prärien). Eller Beatrice (för det var så fint)

Lugnetetc sa...

Det ena killnamnet vet du redan att vi gillar :-) tjejnamn var dock enklare tyckte vi...

och jag hatade ickså mitt förnman att många trodde att det var ett killnamn, stavade fel och sånt... nu i Sverige brukar folk säga att det är fint. Jag tycker att det är ok...

Nadia sa...

Förmodligen inte så ovanligt att man upplever sitt eget namn som man hör varje dag som tråkigt, fantasilöst eller intetsägande.

Själv är jag dock smått allergisk mot folk som stavar typ Anderz med z. Som om det skulle bli mer exotiskt för det liksom ;)

Anonym sa...

Börjar du bli lite sugen på bebis nr 2??? Du drömmer om bebisar ;) Maria i nb.

Sara sa...

Karro; Laura är bättre än Rosa i alla fall... ;)

Fred; Men i Sverige är det ju exotiskt!

Nadia; Jag delar din allergi.

Maria; Neeeeeej. Eller jooooo. Liiiiiiite. ;)

Lisa sa...

Ha ha, tänkte precis likadand. Lisa! Inte ens med H eller Z ;) Och inget mellans namn heller, gud sa trist. Jag drömde om att heta Jaqueline... No comments ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...