söndagen den 7:e juni 2009

Glöm inte solkrämen

Saleccia på norra Korsika, som nås med båt från Saint Florent eller med en tre timmars promenad genom le désert des Agriates, Europas enda öken. Vi åkte båt...
Vy över Saleccia när vi klättrat upp en bit. Korsikas kust är full av små bukter som den här.

Ibland har man turen att få ha stränderna nästan för sig själv... Ett tips äratt resa i september.

Bad och sol på Les îles Lavezzi. Hit kommer man bara med båt, och eftersom det är naturreservat finns inga serveringar, inga caféer, ingen bebyggelse. Lavezziöarna är orörd, underbar natur.

Förmodligen ett paradis för snorklare, men personligen har jag fobi för att ha huvudet under vatten...

Det här är Santa Guilia; en av de större stränderna mellan Bonfacio och Porto Vecchio.

Kristallklart vatten, len, vit, varm sand och långgrunt. Tror ni mig om jag säger att det är en kanonplats att ägna ett par timmar åt?

Efter att ha skrivit om Baracatoggio måste jag göra La Corse rättvisa och visa ett par av öns vackraste stränder... Det här är bilder från mitt första besök på Korsika - då jag knappast trodde att jag en dag skulle bo här - , 2004, då jag blev lite förälskad i den vackra naturen, de underbara stränderna och det dolce vita som l'île de beauté har att erbjuda.
De finaste stränderna kan vara lite bökiga att ta sig till, men tro mig, det är värt besväret.
Och damen i keps är yours truly i 2004 års upplaga; lite brunare, lite blondare, lite rundare.

1 kommentar:

Nina sa...

Ser underbart ut =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...