torsdagen den 4:e juni 2009

Mammabekymmer...

Den här besatthetten av bebisars vikt...
Jag har ofta fått kommentarer om att Véra är så
liten. Jag vet inte hur det är i Sverige, men här i södra europa verkar det vara bättre ju tjockare bebisarna är. Un beau bébé innebär i princip un gros bébé.
Idag träffade vi en ung mamma som ville veta var jag köpt mitt piffiga parasoll till vagnen, och givetvis komplimenterade vi varandras döttrar, som det bara skiljde två veckor mellan. Fast hennes klotrunda unge var dubbelt så stor som Véra, och hon undrade försiktigt om Véra inte är lite... liten.
Mitt lilla Pyre var ju en riktig genomsnittsbebis när hon föddes i vecka 38: 50 centimeter lång och knappt tre och ett halvt kilo. Sedan gick hon upp i vikt väldigt långsamt de första månaderna, eftersom jag inte hade tillräckligt med mjölk och att amningen inte fungerade. Men sedan har hon följt sin kurva (hon är nog en ganska nätt liten bebis), och hon är glad, mätt och verkar trivas ganska bra med livet.
Och med ben som en liten sumobrottare (hon har inte ärvt dem efter mig) och hamsterkinder är det svårt att tro att hon är undernärd. ;)

14 kommentarer:

Eleonora sa...

Hennes föräldrar är ju också ganska nätta individer, så det verkar helt i sin ordning att lilltjejen inte är nån bamsing, tycker jag - helt utan egen erfarenhet av vare sig bebbar eller nätthet, förstås.

Sara sa...

Vi misstänker att hon aldrig kommer att närma sig 180-centimetersvallen. ;)

Jenny sa...

Det måste väl bli bra mycket lättare för Véra att lära sig krypa & gå, än för en bebis som ligger över kurvan viktmässigt sett? Måste ju vara osmidigt...

Helena sa...

Min äldsta dotter är en riktig smalis som brukar kränga på sig lillasysters pyjamas for a laugh! Har dock aldrig känt mig särskilt orolig över att hon skulle vara för smal då hon följt sin kurva.

Men detta är ju en av sakerna som diskuteras till leda på alla mother and toddler groups etc så det är klart att man blir lite paranoid ibland.

Tänk att det här med vikten ska börja ältas redan när de är små? Och inte blir det bättre med åren.. Trist tycker jag!

Ingela sa...

Usch ja, viktångesten slår till här då och då också. Men det börjar bli bättre, nu handlar det ju trots allt inte längre om liv eller död som det gjorde i början. Ida är ju snart 1 år men är mer som en 9-månaders bebis. Men hon är väldigt liten, hon väger bara 7 kg drygt. När ångesten slår till om hennes litenhet så försöker jag fokusera på att hon är glad, pigg, mår väldigt bra och att hon är mentalt och fysiskt stark. Det är ju det viktigaste!

Anonym sa...

Hey girlfriend ;) Min nr 5 föddes i v 39 istf 42 som samtliga storasyskon så redan där låg han ju ett kilo back och sen sket sig amningen, han svalt en vecka och det tog sen ett tag för stackarn att fixa att få i sig flaskan, så även om han har runda kinder och inga skelettdelar sticker ut så ligger han typ tre kurvor under svensk medel, men han är en glad liten skit som är nöjd och rolig och pratsam och smart fast han nu väger just under 7 kilo och är 68 kort (blir strax 8 mån, ung. lika gammal som din Vera). Hans en månad äldre kusin väger 9.5 och är enorm!!! /Maria i Norrbotten.

Ingela sa...

Vill bara tillägga att Vera är jättefin! Och jag tycker inte hon ser smal ut.

barajagjohanna sa...

Det är väl typiskt att folk ska jämföra sina ungar. Så länge hon följer sin kurva och mår bra finns det ju inget att oroa sig över. Själv tycker jag bara det är sötare när de är lite små. ;)

KARLAVAGNEN sa...

Ja är det inte ungar så är det husdjur, bilar, villatomter, midjemått etc etc. Man blir så less. Det är inget fel på din söta dotter.

Sara sa...

Alla mina tre vägde 2,8 när de föddes och alla tre är fortfarande korta, smala och nätta. De följer sina kurvor, som är under medel. Alla tre är friska, pigga och alldeles fulla av livsenergi. :)

De har ju inte en så värst lång mor heller – jag är en tvärhand hög: 1,57.

Erica sa...

Jag tycker din lilla going ser full "normal" ut, vad nu normal är. Hon ser hälsosam och frisk ut. Du är dessutom väldigt nätt som person och konstigt vore väl om du fick en bjässe till dotter!

elmundodesofie sa...

Känner igen det där resonemanget om att ju "tjockare" bebisen är destå bättre... här i Chile är det samma mentalitet - bästa komplimangen man kan ge är typ "han/hon är stor och tjock"... tror det ligger lite gammaldax tänkande i det om att det visar att det inte är ett fattigt hem utan finns mat på bordet! Men det viktigaste är som du säger att Vera är frisk, glad och äter med god aptit! Himla söt och go ser hon ut att vara oxå!

Sara sa...

Jenny; Haha, ja kanske?

Helena; Ja, man blir besatt av alla dessa gram! Véra vägde sex och ett halvt vid nästan 7 manaders alder, nu lite till, men en annan bebis vi träffat vägde 10 (!) vid fem manader!

Ingela; Ja, detär ju det som är viktigt! Om de inte skulle vara så goa och glada, dåär det en annan sak!

Maria; Ja, véra är nog ungefär i samma storlek som din minsting, och är ju drygt 7 månader!

Johanna: Det tycker jag också, men det vågar man knappt saga! ;)

Karlavagnen; Ja, fy farao vad det ska jämföras! ;)

Sara; Du når inte riktigt upp i min ståtliga höjd: I58 centimeter. ;)

Erica; C är ju inte heller någon jätte (170 centimeter) så det vore som sagt konstigt om Véra skulle vara enorm. ;)

Sofie; Jag fattar inte riktigt det där, men det är nog så... I synnerhet den äldre generatioenen!

Lugnetetc sa...

Vera är jättefin! Alla bebisare ligger inte på den högsta kurvan liksom inte alla människor är 2 m långa! Man kollar vikt och längd eftersom det ger en indikation på om barn får i sig den mat de ska de inte är sjuka på något annat sätt(vissa allergier leder t.ex. till sämre tillväxt). Så länge hon följer sin kurva är allt normallt!

Har själv en pojk som är (precis idag) 18 månader men inte väger mer än 10kg. Vad spelar det för roll: det är ful fart hela tiden, han är glad och pigg OCH han är liten (nu börjar folk tycka att det är lite söt). Men ja, man blir så lätt orolig...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...