tisdagen den 2:e juni 2009

Hemma var ligger det nånstans?

Sandra undrar vad ett hem är.

Och jag tänker, och tror, att jag funderat färdigt.

Hemma är inte en plats, det är ett sinnestillstånd.

Jag har väntat så länge på att komma till den plats där jag ska ställa ned resväskan, packa upp mina saker, stänga igen dörren om mig (där mitt namn ska stå) och känna att nu är jag hemma.

I Ajaccio var det överhuvudtaget inte s
å, i flera månader har jag känt att jag bor hos någon annan, i ett liv som inte riktigt är mitt. Vi bodde mest i köket eftersom sovrummet kändes så främmande. Men vi har växt i det nu.

Men det handlar inte om att kliva av på rätt perrong, eller att trivas i en stad. Det handlar om någonting inuti oss. Kanske handlar det om att sluta springa, sluta ta till flykten och bränna broar?

4 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Jag skrev ett blogginlägg om det här för ett par år sedan. Och jag citerade ur "Att komma hem ska vara en schlager", en bok skriven av Per Hagman.

Att komma hem ska ju vara en schlager, men ett hem kanske aldrig kan vara en plats så länge man är ensam, ett hem kanske till slut måste vara en människa som gör en vacker, som man får göra vacker. Att få bo någon behaglig stans, att få älska någon vacker som älskar och gör en vacker tillbaka, att få vara sysselsatt med något som känns meningsfullt och stimulerande och ger okej med pengar. Ska det vara för mycket begärt?

Sara sa...

Ja, ska det vara för mcyket begärt?;)

mia sa...

Där sa du en hel del vettigt. Som stämmer väldigt bra på mig. Men jag är inte riktigt där än.

Sara sa...

Mia; Kanske inte jag heller... ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...