måndagen den 22:e juni 2009

Hål i små bebisöron

- Varför har ni inte tagit hål i öronen på henne? (Martina från Tjeckien pekar förvånat på Véras örsnibbar).
- I Tjeckien gör man det när de är ett par månader. I Sverige?

Jag berättar att jag aldrig fick ta hål i öronen på grund av allergirisken. Ett traumatiskt minne som ledde till tonårsrevolt när jag sexton år gammal piercade navel. Utan att fråga om lov.

I Frankrike ser man ganska många småflickor som får hål i öronen vid ett par års ålder, men jag tycker nog att det kan vänta tills Véra eventuellt själv skulle vilja ha det. Och då kan vi möjligtvis diskutera saken.

9 kommentarer:

www.silvia.blogg.se sa...

Prick lika har i sodra Italien. Flickorna ser ut som sma julgranar med orhangen, halsband o armband - i guld! Silvia far allt valja sjalv nar hon blir stor nog, under tiden har hon pa sig halsband med fargade traparlori gummiband - SA snyggt SA!

Jenny sa...

Här i Sydamerika tar de hal i öronen pa smatjejerna redan pa BB! (Jag skämtar inte, de tar hal och trycker dit sma örhangen inom första dygnet.)

Och sadana som jag, en vuxen kvinna utan hal i öronen, betraktas med viss - och inte sällan uttalad - misstänksamhet (vad för slags föräldrar har jag som inte tog hand om detta?!?).

Nadia sa...

Verkar oerhört vanligt i så gott som alla länder söder om Skåne att låta göra hål i öronen på sina döttrar redan då de är ett par dagar gamla.
Något som ju är helt otänkbart för de flesta svenskar.
I Chile såg jag en liten tjej i åttamånadersåldern som var översmyckad med rosetter i håret, rosa naglack och så naturligtvis rosa små örhängen. Som svensk blev jag nästan chockad när jag såg henne...

Sara sa...

Asa; Jag tycker nog att träpärlor är bÄttre än guld på småttingar!

Jenny: Haha, ja skandal! Vad tänkte dina föräldrar på?

Nadia; Ja, jag gillar inte heller det där med att hålla på och pynta småtjejer tills de knappt kan röra sig...

Anonym sa...

Om föräldrarna låter göra hål i öronen på spädbarn så är det ju inte för barnets skull, utan för deras egen fåfängas skull. Om man ska göra hål i öronen så ska det vara något man har valt själv, anser jag.
/Anna S.

Anonym sa...

Spanska tjejbebisar får också hål i öronen i princip så fort de kommit ut från bb, så mina svägerskor tycker jag är lite knas som vägrat för ingen får röra mina bebisars öron heller, men allt löst bling-bling är välkommet :) /Maria i Norrbotten

Hanna sa...

Här hos oss i Paris har ingen ännu kommenterat att mina flickor på 1 och 3 år inte har hål i öronen. En eller ett par av de andra flickorna på dagis har nog redan, men majoriteten har det inte.

Jag tycker att det är en enkel fråga, det där med hål i öronen, men det blir lite svårare när det kommer till mindre permanenta saker. Min treåring såg en av dagisfröknarnas målade tånaglar och bad henne att också få ha nagellack. Hade min dotter frågat mig, så hade jag förklarat att det fick vänta ett par år, men nu när dagisfröken kom och frågade mig om det var okej, så kändes det konstigt att säga nej.

Sara sa...

Anna; Jepp, och jag tror inte att tjejer under året verkligen bryr sog om vad de har på sig...

Maria; men da âr jag hellre knasig...

Hanna; Det var första gången någon frågade mig, och nu har jag börjat inspektera bebisöron. Här är det vanligt men jag tror att det är stora skillnader mellan norra och södra frankrike!

Lugnetetc sa...

Jag fick också vänta tills jag kunde bestämma själv och ta hand om öronen själv... då var jag 11-12 år kanske? Jag tror att det är en klassfråga i Frankrike: medelklass tar inte hål i öronen för småbarn...

Jag har alltid tyckt (dvs det har inte med Sverige att göra) att det känns knasigt att småbarn som klättrar i träd, hoppar och springer och riskerar att fastna någonstans har örhängen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...