torsdagen den 25:e juni 2009

Supermat: Min taboulé anti-blues

Jag tror att vi i stor utsträckning kan påverka hur vi mår med vad vi äter, och när vi bodde i Taiwan blev jag väldigt fascinerad av asiaternas holistiska sätt att se på mat. Utan att vilja låta som någon sockerparanoid näringspredikant så kan brist på viktiga näringsämnen göra oss deprimerade, trötta, ledsna och tömda på energi.

Det här är min variant på functional food: En maträtt som är så knökfull med antiradikala, antidepressiva ingredienser att man blir i toppform bara genom att titta på den. Taboulé är en kall, arabisk sallad som vanligtvis görs på bulgur, men i den här varianten har jag använt quinoa istället. Det intressanta med quinoa är att detta lilla gryn innehåller magnesium, zink, koppar och mangan som alla är viktiga för hormoner, humör och välbefinnande.
Nästa superingrediens: Kikärtan. Sprängfylld med tryptofan, som (förenklat) kroppen behöver för att kunna tillverka serotonin, som i sin tur har ett finger med i spelet vad gäller sömn och humör. Serotoninbrist kan ha en del med kliniska depressioner att göra, och även om man inte kan bota depressioner genom att knapra kikärtor istället för prozac så kan det ju aldrig skada. Den kan även sänka kolesterolvärdena och innehåller massor med folsyra, för kvinnor som vill bli gravida.
Dessutom: Paprika, färska tomater och rödlök som bidrar med massa vitaminer.
I en traditionell taboulé använder man persilja, men jag har helt sonika mixat basilika och vitlök (så nyttigt att det borde säljas på apotek)
med olivolja och soltorkade tomater och hällt över salladen.
Som åts till middag med korv (som jag inte har några superfood- argument för, annat än att det är gott till).
Lägg till ett glas rött vin med nyttiga tanniner och antioxydanter, avsluta med en mörk chokladbit, och middagen har varit ungefär som att vara på spa en vecka. Ungefär.

8 kommentarer:

karro sa...

mums! låter som ljuv musik i mina öron det där!

mandystockholm sa...

låter hur gott som helst!!Man kan oxå lägga tikll lite sesamfrö, det smakar så gott!

Jowi sa...

Mmmm, mumsigt! Du borde skriva ut fler recept har pa bloggen, alla ratter du skriver om har later jatte goda!

KARLAVAGNEN sa...

Perfekt!!!! Tack för tipset!

Sara sa...

Karro: Härligt!
Mandy: Det måste jag testa nästa gång, jag älskar sesamfrö!

Jowi: Det kanske jag borde göra, om ni är intresserade?

Karlavagnen; Varsågod!

Anonym sa...

Teorin stämmer säkert, men glöm inte "man mår som man tänker..."


Mia :)

Anonym sa...

Mmm, vad gott! Håller med om att du gärna får ge oss fler recept om du orkar skriva ut dem!
/Anna S.

Josefine sa...

Gud vad sugen jag blir, har ätit för dåligt idag.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...