söndagen den 3:e augusti 2008

Alltså...

Vad är det här för konstig rapportering? Vad vill de säga med det här?

Rubriken: Män vid Medelhavet är mer påflugna.

En ung tjej -a.k.a Blondinbella - som utsatts för övergrepp i Rimini menar att resebolagen har en skyldighet att informera kvinnor om kulturen i länderna vid Medelhavet.

Att sexövergrepp skulle vara kulturellt betingat i Medelhavsländerna? Och inte existerar i Norden, till exempel?

Resebyrån Ving säger på tal om övergreppen att de "inte vill varna för lokalbefolkningen". Öh... tack för det, Ving. Det är storsint.

De sociala koderna är givetvis annorlunda, beroende p
å var någonstans man befinner sig. Det måste man alltid ta hänsyn till, och något som man i min bekantskapskrets här i Montpellier häpet fascineras av är gäng med berusade, väldigt lättklädda unga kvinnor som drar runt på gatorna nattetid med vinflaskor i händerna. Det gör man inte här, och det ses inte som något särskilt respektabelt uppförande. Det hör egentligen inte till saken, det var bara en annan reflektion, och jag drar inga paralleller till vad som hänt Blondinbella. Men om samma sak hänt henne på Stureplan tror jag att debatten skulle varit mer nyanserad.

22 kommentarer:

Illwill sa...

Jag har missat vad "övergreppet" bestod av, var det nån som tafsade eller försökte 5 somalier våldta henne?

Hade det hänt i Sverige, på Stureplan, ja då vet vi hur det hade rapporterats, beroende på vem som hade varit förövare...så länge som en svensk tjej är offret.

Om svensk förövare: bild, namn, uthängd, Aftonbladets framsida, upprop mot våldet och demonstrationer för svenska tjejers rättigheter. Med andra ord, samma sak som händer varje gång sådant sker i Sverige. En gång varannat år.

Om icke-svensk förövare: kort notis i tidningen, skyll på offret, inga namn, ingen bild, dölj så mycket fakta som möjligt och om något slipper igenom se till att försöka skylla på sociala omständigheter (de hade inte fått tillräckligt med bidrag) och se till att benämna alla förövare som svenskar om de lyckats hitta ett medborgarskap i flingpaketet. Med andra ord, samma sak som händer varje gång sådant sker i Sverige. Fyra-fem gånger per dag.

Sara sa...

Jag läste Löwengrips inlägg om övergreppet och suckade djupt inombords när jag insåg att hon tyckte det var kulturrelaterat men orkade inte kommentera när jag såg de 3-400 kommentarerna. Självklart kan liknande övergrepp ske var som helst i världen...

När det gäller illwills kommentar så kan jag inte säga att vi har samma uppfattning. Jag känner bara till ett fall då det hamnade på första sidan och ledde till "häxjakt" i ett fall då förövarna var svenskar - stureplansprofilsfallet. Eftersom jag inte bor i Sverige så kan jag så klart har missat de andra...

Däremot tycker jag att det har gått till en överdrift att påpeka och diskutera förövarnas utländska bakgrund och de fall då det har varit utländska förövare så har det inte sparats på uppmärksamheten. Det fall som jag minns starkast var en gruppvåldtäkt i Malmö där kvinnans pojkvän blev vittne till händelsen. Sydsvenskan hade en artikel med "profiler" på alla killarna som var inblandade, dock inga foton.

Att media har skyllt på offret har jag också missat - låter som om jag måste börja lusläsa svenska tidningar...

Nåja, det jag egentligen reagerade på var utmålningen av medelhavskillar som påflugna och mer benägna att inte respektera tjejer. Jag har bott i både Italien och Spanien och har aldrig känt mig mer utsatt där än i Sverige och detta trots att det finns kulturskillnader. Ingen av kulturskillnaderna har inneburit mindre respekt!

barajagjohanna sa...

Blondinbella har väl, vad jag förstått, inte gått ut med vad exakt det handlat om utan endast att det rör sig om ett "övergrepp". Oavsett vad är ett övergrepp fel, men hela debatten har blivit fel då det snackas om kultur. Det anses väl inte i någon kultur okej att våldta, eller överhuvudtaget okej med sexuella övergrepp? Jag förstår grejen med att inte bete sig hursomhelst när man åker utomlands, vilket många faktiskt gör, men att det på något vis skulle berättiga eller ingå i någon kultur att det är okej med övergrepp... nä. Som sagt, debatten känns felvriden.


illwill: tror du verkligen det hade rapporterats annorlunda om det skedde i Sverige och då beroende på om förövaren hade svensk eller utländsk härkomst? Det tror definitivt inte jag. Och tror du verkligen att en våldtäkt där en svensk man är förövaren, händer ungefär en gång varannat år, medan en våldtäkt där förövaren är av utländsk härkomst sker fyra-fem gånger per dag? Jag tycker det låter helt absurt. Svenska män våldtar, de också.

Ungefär 2000 kvinnor i Sverige blir våldtagna varje år (d.v.s. 2000 kvinnor har ANMÄLT att de våldtagits - mörkertalet är troligen gigantiskt). De flesta våldtäkter sker i hemmet och vad jag vet finns det ingen statistik som talar om att de flesta förövarna är "icke-svenska".

Vad gäller skrivelser i tidningarna så är det sällan som det anses etiskt rätt att publicera namn och bild på förövaren. Det ska ofta till något speciellt i fallet då. Och vad gäller dina förklaringar till hur olikt brott behandlas i tidningarna beroende på om de är en svensk eller ickesvensk förövare, så upplever jag snarare att det skulle vara tvärtom. Brukar man inte oftare anklaga de med utländsk härkomst? Svenskar är väl mer felfria i svenskars ögon?

barajagjohanna sa...

sara - jag tror inte du har missat något. Jag bor i Sverige, läser svenska tidningar och känner också bara till s.k. "Stureplansprofilen".

Esteban sa...

Angående Blondinbellas äventyr så är det väl ett välkänt faktum att nattklubbar och dylikt innehåller en högre andel skitstövlar än mer vardagliga platser, både här hemma och annorstädes, oaktat eventuella skillnader i kulturkoder.

@illwill: passande pseudonym du valde.

Krister Hedrén sa...

Härligt!
Skönt att fler reflekterar över det egna ansvaret och att det kanske inte bara går att skylla på att resebolaget ifråga inte talade om att hon kommer bli utsatt för övergrepp.
Något jag behandlar själv i min blogg, http://wildochyr.blogg.se

Anonym sa...

Hon har ju bara blivit lite kulturberikad.

Anonym sa...

Jag tycker att det är fel att tjejer som åker till andra länder får skylla sig själva om de utsätts för övergrepp. Övergrepp är aldrig berättigat, jag känner med Isabella och är på hennes sida. Det är ju som att rättfärdiga att en homosexuell man som reser till Iran och sedan hängs inte har något stöd av Sverige med att "han får skylla sig själv". Jag menar, att mänskliga rättigheter måste gå före kulturen.

KARLAVAGNEN sa...

Jag blev så irriterad att jag måste skriva av mig på min egen blog. Men det var det fånigaste jag läst på länge.

Anonym sa...

Ja nåt får man väl ta reda på själv, verkar som halva svenska folket och speciellt media ska ta bort egenansvaret och låta nån annan sköta om dig som en spädunge resten av livet.
och hur beter sig egentligen unga svenska kvinnor då, jo många super skallen av sig och har nollkoll på vad som händer

Sara sa...

Anonym som sa: "Jag tycker att det är fel att tjejer som åker till andra länder får skylla sig själva om de utsätts för övergrepp. Övergrepp är aldrig berättigat, jag känner med Isabella och är på hennes sida. Det är ju som att rättfärdiga att en homosexuell man som reser till Iran och sedan hängs inte har något stöd av Sverige med att "han får skylla sig själv". Jag menar, att mänskliga rättigheter måste gå före kulturen."

Jag håller med dig - övergrepp är aldrig berättigat och mänskliga rättigheter ska gå före "kultur". Det är bara det att det finns inget i den italienska kulturen som säger att det är ok med sexuella övergrepp därför blir det fel när man försöker lägga skulden på resebolagen som inte upplyser om den italienska kulturen.

Det handlar om en individ som begått ett fel och det är förgriparen - inte Löwengrip, inte reseföretaget, och inte heller ligger felet i den italienska kulturen.

Anna Malaga sa...

Mina 2 cents frân Malaga:
Visst är kanske männen en aning mer pâflugna här nere, men den stora skillnaden är hur kvinnorna som kommer hit och turistar beter sig. Jag tror att det är bara nordiska kvinnor som springer omkring fulla pâ skumma bakgator, i resten av världen är det nâgot man inte skulle komma pâ idén att göra.
Man kan râka illa ut, bâde här och i Sverige, och om det händer ska man absolut inte skylla pâ offret, ett brott är ett brott, men varför utsätta sig för onödiga risker?
Svenska tjejer kan "informeras" av myndigheter eller föräldrar, men de gör som de vill ändâ, sâ är det bara. De utsätter sig hellre för risker än är "osjälvständiga" pâ nâgot vis. Här är man hellre osjälvständig än utsätter sig för risken att bli överfallen.
Det här fallet är precis likadant som när det gäller att kalla äldre för gubbjävel och kärringjävel - det är Sverige som är avvikande, int eresten av världen.

Anonym sa...

Om man vill uttala sig om olika gruppers brottslighet kan man gärna titta på lite statistik först. Jag föreslår BRÅ-rapport 2005:17 sid 41. Där framgår t.ex att det bland utrikes födda är mer än fem gånger vanligare än bland svenskar att man är registrerad för våldtäkt.

Någon skrev ovan att "svenska män våldtar också". Ungefär som att säga att "man kan dö i en bilolycka även om man är nykter och har säkerhetsbälte". Det är föralldel sant, men det kan ändå vara bra att känna till litegrann om skillnaderna i riskstorlek.

Anonym sa...

what happened to her? someone wanted to buy her a drink? or was she raped? as long as we are not informed what she considers as "övergrep" all the fuss seems misplaced. However, whatever happend, it is naiv to blame anyone for it, than the perpetrator and herself. it seems as if too many people in sweden (especially the young girls who get special treatment in Sweden, while boys are being considered second class citizens) are not aware of real life and how it is if one lives in a country where people take care of their own life instead of asking for others to take care of them.

Sara sa...

För de som undrar vad Löwengrip menar med "sexuellt övergrepp" i detta fall så finns det att läsa på hennes blogg i inlägget "Ett övergrepp i sig".


Där står det att "ni är lika
vidriga som påstår att jag hittar på som polisen var
som jag träffade i Italien som inte tyckte att två fingrar
uppkörda i min slida emot min vilja så att det började
blöda var något konstigt."

...och det där är hemskt oavsett vem det händer och var det händer.

Thérèse sa...

Oj vilket liv det var här! jag orkar inte kommentera kommentarer utan nöjer mig med Saras inlägg.

Jag har bott vid Medelhavet , nåja nästan, och aldrig upplevt att männen där varit obehagliga eller besvärande påflugna. Visserligen har jag råkat ut för en blottare i Sevilla men det har jag även gjort i Uppsala och Göteborg. Även om det inte anses respektabelt att unga, berusade, lättklädda kvinnor drar runt på stan med en vinflaska så tycker inte dom flesta män att det är okey att våldta dom. Dom flesta män var dom än bor i världen tycker inte att våldtäkter är okey.

Fast jag tror unga , berusade , lättklädda kvinnor med vinflaskor i händerna på natten är betydligt vanligare på en turistort som Rimini än i många andra italienska städer. Om jag ska vara lite fördomsfull så samlas väl en del konstiga människor på dom stora turistorterna/öarna vid medelhavet.

Jag tycker nog att den som ska ut och resa har ett visst ansvar att kolla upp stället man ska till. Sen tror jag inte sannolikheten att bli våldtagen/utsatt för övergrepp på krogen är större i Italien än i Sverige

barajagjohanna sa...

Ja, här blev det fart på debatten!

Anonym (varför inte bara skriva ett namn?) som påpekade att jag skrev att svenska män också våldtar. Jag ville bara säga emot illwill vars kommentar jag nästan tyckte blev främlingsfientlig.

Pumita sa...

En del tar tillfället i akt för att sprida sina fientliga fördomar. *suck*

Bara några korta reflektioner:

Brottslighet har aldrig varit kulturellt betingat och kommer aldrig att bli.

Resebyrån har inget ansvar för att varna för lokalbefolkningen. Det ligger i ens eget intresse att skaffa sig information om resmålet. Tanken att man inte skulle göra det känns helt främmande för mig. Det är därför jag reser, just för att lära känna nya platser och kulturer.

Och till sist: något som kanske inte har så mycket med Blondinbella och det som hände henne att göra men ändå viktigt att komma ihåg: Man ska ta seden dit man kommer. Lär dig de kulturella koderna så är risken att hamna i problem mindre.

Sara sa...

Illwill; Jag vet faktiskt inte, i artiklen stod det "sexövergrepp", om jag minns rätt. Jag håller inte med dig i övrigt om mediers rapportering av övergrepp.

Sara; Det var lite min poäng; övergrepp är förkastligt, men de sker överallt i världen.

Johanna; Tack för en balanserad kommentar! Jag håller med!

Esteban; Det tänker jag inte säga emot... ;)

Krister; Jag tror inte att man någonsin kan lägga det ansvaret på en resebyrå. Vad jag menar är att det hade kunnat ske var som helst, det är inte en logisk konsekvens av att man befinner sig i Italien.

Sara sa...

Anonym; Som sagt, kulturbiten tycker jag inte alls har med det här att göra.

Anonym; Jag håller med om att sexuella övergrepp ALLTID är fel. Men jag håller inte med om att medelhavsmän skulle vara mer benägna. Det är min poäng.

Karlavagnen; Hela artikeln är så absurd!

Anonym; Men vad är det man ska ta reda på? Att det är farligt för unga kvinnor i Italien? Det handlar ju inte om var man befinner sig...

Sara sa...

Sara; I din sista mening sammanfattar du det perfekt! Men fokus har hamnat fel, tycker jag.

Anna; Det är nog sant; jag ser många unga skandinaviskor som inte vill ge avkall på sin frihet, utan går hem själva från barer sent på natten, liftar med okända... Vilket man här kallar ett riskbeteende. Självklart får de inte skylla sig själva om någonting händer, men det är otänkbart för många att göra så.

Sara sa...

Anonym; Den här statistiken inbegriper ju även skandinaver som är en stor del av de icke-svenskaar som finns i de där siffrorna. Såjag vägrar fortfarande gå med på att det skulle vara kulturellt.

Anonym; What I don't understand is how people seem to think that aggressions are cultural... Are boys being considered second class citizens in Sweden? How do you mean?

Sara; Ja, det borde inte hända någonstans.

Thérèse; Jag har också råkat ut för en blottare i Uppsala. Ska vi gå ut med varningar för Uppsalamän? ;)

Johanna; Jag tyckte också det. Inte bara nästan.

Pumita; Du säger det så bra. Jag håller med.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...