torsdagen den 28:e augusti 2008

La salade niçoise: La vraie et les impostrices.

Alla franska bistros med självaktning, och som är belägna söder om Lyon har salade niçoise på menyn. Den rivierafödda rätten har blivit en odödlig klassiker. Problemet är bara att den serveras i vilka former som helst, och att den riktiga salade niçoise dagligen utsätts för horribla övergrepp och som turist är det synnerligen lätt att råka ut för förfalskningar och contrefaçons. Den jag åt häromdagen (bilden) var ett typexempel på en oäkta sallad.
Enligt experter* innehåller den äkta salladen:
Hårdkokta ägg, ansjovis, tomater, svarta oliver, lök. Olivolja och kapris. Eventuellt kronärtskockshjärtan och grön paprika.
Om salladen sportar gröna bönor, potatis, grönsallad eller tonfisk** så är det en fejk.
Nu behöver ni inte undra längre.


*Jag har gjort gedigen research och grundliga efterforskningar. Vilket i och för sig inte innebär att jag källgranskat någon information jag hittat. Det här är en blogg, ingen avhandling.
**Personligen tycker jag i och för sig att konserverad tonfisk är själva essensen i salladen, och att den svenska översättningen av salade niçoise var... tonfisksallad.

5 kommentarer:

Thérèse sa...

Här lärde jag mig något nytt , trodde faktiskt det skulle vara tonfisk och inte ansjovis i en salade nicosie (hur fixar man kroken på c?)

Anonym sa...

Äkta eller oäkta - salladen på bilden ser väldigt god ut!
/Anna S.

Sara sa...

THérèse; Det har jag också alltid trott. Eh... På mitt franska tangentbord har jag en sârskild knapp för ç. På svenska vet jag inte?

Anna; Det var den!

Pumita sa...

Tack för klargörandet! Jag tror jag överlever tonfisken också men skönt att veta vad som är äkta vara. ;) Supergott!

Pumita sa...

Teresita: Du kan fixa till kroken i ç med kommandot Alt + 0231. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...