lördagen den 30:e augusti 2008

Jag är inte så teknisk

Jag hade lyckats förtränga att vi ska på kurs hos barnmorskan om en timme! Tillsammans med tre andra par som förmodligen också har roligare saker för sig en lördagsförmiddag, än att sitta och lyssna på information om värkar och akupunktur...

I synnerhet som mina största funderingar just nu rör sig kring en sak - en essentiell fråga som inte ens berörs under de här föräldrakurserna:

Hur fäller man ihop den där satans barnvagnen? Och om man mot förmodan lyckas fälla ihop den (och få in den i bilen, vilket är problem nummer 2) hur får man upp den igen?

5 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Haha!! Jag vet, det är skitsvårt. Min syster har två barnvagnar, en rejäl och bra sak och en lite smidigare, som alltid ligger i deras bil och är lätt att ta med sig. Vi var på kupolen häromdagen och hade med den enkla vagnen då. Den ska vara superlätt att fälla ihop och sådär, men min syster kunde inte göra det trots att hennes pojkvän hade visat. Jag klarade det inte heller, så vi var tvungna att ringa honom för exakt instruktion. Då klarade vi det. Haha. Jag antar att man lär sig även det där med att fälla ihop (och "fälla upp", hur man nu säger) barnvagnen... :)

frida sa...

Svårt. Vår vagn hör till de mindre tror jag och det krävs ändå nästan en kombibil för att få in den utan blod, svett och tårar. I en vanlig bil behöver man ofta fälla fram baksätet och nu pratar vi om vagnen UTAN babylift. Idag förstår jag varför många köper så onödigt stora bilar. Det enklaste är ändå att helt enkelt gå med vagnen. Som de säger: Inte bilen under milen!

Lugnetetc sa...

Har du ingen bruksanvisning? Det kanske går att hitta på nätet?

Jag klarar inte av att fälla ihop vår superstora svenska vagn. Däremot är det inget problem med paraplyvagnen som vi oftast reser med nu att sonen sitter bra.

Annars känenr jag många som tagit med bilen till affären och köpt vagnen som rymdes i bagageluckan.

Nu har vi ingen bil utan använder bilpool och åker kollektivt så det är inget problem men alla bor inte i en storstad.

Nästa vagn blir förmodligen/örhoppningsvis en syskonvagn som går att fälla ihop ganska lätt. Alltså inte någon svensk vagn..

Sara sa...

Johanna; Ibland ser man proffsiga föräldrar på sta'n som i ett hadngrepp bara fäller ihop och fäller upp... Jag har lyckats fälla ihop vår en gång. Det tog 45 minuter. Och det var utan bebis i famnen.

Frida; Ja, och om man fäller fram baksätet så är det ju en av oss som inte får plats i bilen?

Lugnet; Vagnen har vi fått av en bekant - utan bruksanvisning. Den är enkel, sade hon. ;)
Bilpoolar är ingen stor business i sÖdra Frankrike - här ska man ha 2 bilar per familj, det tycker jag är synd!

Lugnetetc sa...

Det finns något som heter "auto partage" i Marseille och Lyon: http://membres.lycos.fr/autopartage/autopartage/

Men jag vet att det är ovanligt: i somras under en familjeträff blev det bildiskussion. Min moster frågade oss: och vad har ni för bil? när jag sade att vi inte hade någon och att vi använde oss av en bilpool tyckte hon att det var superkonstigt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...