söndagen den 3:e augusti 2008

Oj

Mitt inlägg om DN:s artikel om den unga, kända (för den här artikeln hade kanske aldrig skrivits om inte Blondinbella varit en så kallad succébloggare) kvinna som blivit utsatt för övergrepp i Italien fick så mycket kommentarer att jag bara måste skriva en grej för att vara säker på att jag inte missförstås.

Min poäng var att när man gör sexuella övergrepp till en kulturfråga är man ute på hal is. Sexuella övergrepp är förkastliga var de än sker, och de sker i Stockholm, New York och Kinshasa så väl som vid Medelhavet. Min poäng var att jag starkt ogillar att spela på fördomar och stereotyper, och att förslaget att resebyråer ska varna för befolkningen på turistorter känns... absurt.

Mitt inlägg vänder sig emot diskussionen att detta är någonting som sker i medelhavsländerna på grund av medelhavsmännen, och den medierapportering som jag tycker är aningen snedvriden.

14 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Jo men det hajade vi väl? Jag vet inte vem Blondinbloggaren är och givetvis önskar jag ingen att bli överfallen etc. Vad jag gick igång på var att det föreslogs i DNs artikel att det var resebyråns uppgift att informera om risker.

Sara sa...

Ja, jag hoppas det! Det var bara att jag fick kommentarer (som kändes rasistiska) och som kunde tolkas som att jag var en anhängare av "skylla sig själv-teorin". Vilket jag inte är.

KARLAVAGNEN sa...

Nej, absolut inte. Kvinnofrid ska respekteras oavsett var, när etc...

Oroa dig inte!

barajagjohanna sa...

Jag hajade också, men det kan ändå vara bra att förtydliga sig... folk missförstår. Vissa VILL nog missförstå också.

I artikelnsäger Claes Pellvik, marknadschef på Ving: "När det gäller de stora resmålen runt Medelhavet, dit det åker många ungdomar, går vi inte ut med några varningar om lokalbefolkningen. Något sådant skulle vi aldrig göra. Det finns bra och dåliga människor där precis som i Sverige. Däremot kommer vi med handfasta råd om att inte lämna drinkar utan uppsikt i baren och att inte ta svarttaxi hem."

Det är ju så självklart. Man ska inte lämna drinkar utan uppsikt i baren i Sverige heller och man bör nog inte ta svarttaxi hem heller. Självklart ska man vara extra noggrann när man är på en plats där man inte känner sig hemma...

Äh, jag vet inte var jag vill komma. Jag blev lite upprörd över den första kommentaren i förra inlägget, så jag är nog fortfarande inkörd på det.

Sara sa...

Haha; ja, jag vet, jag blev också upprörd! Vissa saker är självklara. Men kanske inte för alla? Dessutom tycker jag att man i princip ska kunna gå naken och stupfull utan att bli utsatt för någonting. I princip, säger jag eftersom verkligheten inte ser ut sådan.

Pumita sa...

Jag förstod precis hur du menade, Sara, och jag tycker att det framgick tydligt. En del vill misstolka det som skrivs för att gagna sina egna syften och vädra sina fördomar.

barajagjohanna sa...

Självklart ska man kunna gå naken och stupfull utan att bli utsatt för något! Därmed inte sagt att jag tycker att man SKA gå omkring naken och stupfull, jag får konstiga och obehagliga syner i skallen... :)

Marie sa...

övergrepp är fel, oavsett var det händer och vem som gör det. men att resebolagen ska gå ut och informera om de olika kulturerna? det är ju befängt. man åker väl utomlands för att få uppleva nya kulturer och då ingår det väl att man själv sätter sig in i den kulturen? och att tro att man kan bete sig som man gör i sverige överallt är ju ganska naivt. så som världen ser ut idag måste man ta hand om sig och inte dricka sig redlöst berusad varken i sverige eller utomlands. jag håller med sara, i princip borde man kunna gå naken o stupfull och inget ska hända, men så ser inte verkligheten ut. därmed inte sagt att tjejer får skylla sig själva, så är det inte!

Thérèse sa...

Jag förstod precis hur du menade. Håller med om att vissa kommentarer kändes rasistiska. Inte så kul. Tyckte Pumita fick till en bra kommentar när hon skrev att resebolag inte ska varna för lokalbefolkningen. Tyckte hela artikeln i dn var ganska märklig , generaliserande, fördomsfull och mycket onyanserad

Thérèse sa...

På tal om att resebyråer ska varna för olika platser vet jag faktiskt en resebyrå som gjorde det för några år sen. Min bror jobbade för ganska många år sen på en resebyrå i Stockholm och då fick han upp varningar på datorn han skulle framför till kunderna. Bland annat skulle han varna för att det i Indien gick kor lösa på gatorna och att det var ett fattigt land. Något som alla som köpte biljetter till Indien visste så det blev ganska ofta pinsamt. Varken han eller hans kollegor gillade det och struntade ofta i det. Jag tror resebyrån tog bort det sen. Det är väl inte så farligt med kor och fattiga människor heller. Vet inte om dom varnade för männen vid medelhavet men det tror jag inte. Som sagt jag har dålig koll på blondinbella och tycker att det som har hänt henne är hemskt men dom artiklar jag har sett om det har inte känts särskilt nyanserade.

Mi sa...

Jag har hållt med dig hela tiden och blev rent upprörd. I DN's artikel satte man likhetstecken mellan att vara påflugen och beredd att våldta. Där finns väl en ganska stor skillnad!

Anna Malaga sa...

Bara bra med diskussion, tycker jag, och det gäller att hâlla isär begreppen.
Att offret var lättklätt osv ska aldrig vara en förmildrande omständighet, men dâ är ju skadan redan skedd.
Det kan vara en bra idé att undvika farliga situationer, var man än är.
Sen hâller jag med om att artikelns rubrik var dâligt vald, man kan väl knappast kalla det att vara "pâflugen" om man utsätter nâgon för ett sexövergrepp?

Anonym sa...

Jag håller med dig Sara. Ett sexuellt övergrepp är ett sexuellt övergrepp oavsett var i världen det sker, och det är inte socialt accepterat att begå sådana i någon kultur, vad jag vet. Sexualförbrytare finns i alla länder, och det går inte att varna resenärer att i vissa länder finns det ökad risk att råka ut för sådana. Det vore ju helt absurt! En utländsk turist hade lika gärna kunnat råka ut för precis samma sak här i Sverige, och skulle vi då tycka att hennes resebyrå speciellt skulle varna för svenska män?

Som några skriver, påflugenhet och intresse är inte likställt med att begå sexuella övergrepp. Ingen kvinna, eller man, ska behöva utsättas för övergrepp.

Men det är också så att oavsett var i världen man befinner sig, är det aldrig fel att vara försiktig och ha en viss misstänksamhet när man är ute och roar sig på uteställen och när man ska ta sig hem från dessa. Precis som att man inte ska ställa ifrån sig en väska i offentliga miljöer, pga stöldrisk, kan man tänka sig för när man är ute och roar sig eller rör sig ute på stan sena nätter. Det handlar mer om sunt förnuft, tycker jag. Att man inte ställer ifrån sig en drink utan uppsikt,inte tar en svarttaxi, inte går ensam hem i mörkret i en stad man inte känner till så väl osv.

Blondinbella hade lika gärna kunnat bli utsatt i Sverige, övergrepp har inget med "kultur" att göra och är ett brott oavsett var det sker. Jag vet inget om omständigheterna, men kanske har hennes krav om att resebyrån ska informera om "kulturen" i Italien att göra med hennes ålder och bristande livserfarenhet att göra (hon är bara en tonåring,17 år)? Det går inte att lasta varken resebyrån, landet Italien eller "medelhavskulturen" för det som hände - utan killen som gjorde det. Om Blondinbella varit lite äldre och haft mer livserfarenhet kanske hon vidtagit mer försiktighetsåtgärder? Men det är killen som gjorde fel ändå, inte hon.

/Anna S.

Sara sa...

Anna S; Tack för din kommentar! Jag tycker att du har rätt; någonstans kan begränsa sitt riskbeteende, även om ingenting någonsin kan vara en förklaring till ett övergrepp!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...