onsdagen den 20:e augusti 2008

La Corrida

I södra Frankrike blir motståndet mot les Corridas - tjurfäktningarna - allt starkare. I traditionella corrida-städer som Nimes, Arles och Narbonne pågår manifestationer och protester från framförallt djurrättsförespråkare.
La corrida är väldigt regional, den existerar egentligen bara i le Midi, från spanska gränsen och in en bit i Provence, och i många städer är tjurfäktningstraditionen starkt rotad.
Jag har alltid fått kalla kårar av att se affischerna som annonserar spektaklen, och har svårt att förstå människor som pratar om skönheten, estetiken och konsten i det (Men å andra sidan skulle ingen kunna få mig att delta i en älgjakt heller).

Lagstiftningen kring corridorna verkar vara väldigt vag, det är enligt lag förbjudet att anordna en corrida av endast ekonomiska intressen, och i städer där man inte har en långvarig corridatradition. I städer där traditionen har funnits länge däremot, går det bra att anordna tjurfäktningar inför publik. En lag som är lite märklig, för jag undrar om det finns någon som har tänkt att det skulle vara en bra idé att ställa till med tjurfäktning i Paris eller Strasbourg? Balansgången mellan att bevara kulturella traditioner och att slå vakt om djurens intressen är känslig, och corridaförespråkare hävdar just traditionen som argument för att behålla evenemangen.

Men det finns även oblodiga varianter av tjurfäktningen, till exempel taureau-piscine, där matadoren ska försöka få tjuren att springa genom en bassäng med vatten uppställd i mitten av arenan, eller la course camarguaise där målet är att försöka få tag i en lapp som satts fast på tjurens horn. Lite light-varianter på tjurfäktning, även om jag kan tänka mig en miljon andra sätt jag hellre roar mig på.

Bilden är fr
ån Flickr.

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Oj det här skulle jag kunna skriva en lång kommentar om. I Spanien är det väldigt vanligt, spritt och populärt även om yngre människor inte är så roade utan dom ser hellre på fotboll. Jag har svårt att förstå prat som konst och fascinerande. Fast jag har aldrig sett en tjurfäktning mer än på TV för det visas ofta på spansk TV. Tycker bara det känns ganska obehagligt och har inte fått lust att gå. Spanska matadorer är förresten superstjärnor som har dejtar fotomodeller och förekommer flitigt i skvallerpressen.

Thérèse sa...

Jag kanske ska påpeka att skillnaderna är stora i Spanien i vissa regioner som t.ex i Andalusien i söder är det mycket populärt men p¨å vissa ställen som t.ex Kanarieöarna finns det inte alls

Sara sa...

Thérèse; Jag skulle tro att det är mycket större i Spanien än i Frankrike, där det förekommer i samband med andra festivaler och där paellaätandet är minst lika viktigt. Superstjärnestatusen finns inte heller!

Nadia sa...

Jag gick mycket på tjurfäktning när jag bodde i Spanien och hade en hel del kompisar (som inte var gamla gubbar) som jag alltid gick med.
Det som tilltalade mig var känslan av att ryckas med i ett sådant (kanske primitivt) skådespel mellan liv och död.
Egentligen tycker jag att tjurfäktning är oförsvarbart. Men det hindrade ju uppenbarligen inte mig från att gå så man skulle väl kunna säga att min inställning till det hela minst sagt är kluven

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...