tisdagen den 12:e augusti 2008

Ikea goes Ladurée

Jo. Ikea var ju länge stället där man efter att ha sprungit flera varv genom den snitslade - åtminstone utmärkta med pilar - banan genom varuhuset, kunde bota sitt blodsockerfall och hämta krafter för att bära ut sin nyinförskaffade Flåren badrumsmöbel till bilen, med en varm korv med bröd. För en euro.
Men Ikea är mycket mer än s
å. Nu kan man äta världens vackraste bakverk även hos möbeljätten. Även om jag tycker att le macaron kräver mycket mer än en simpel self-service för att komma till sin rätt... Till exempel en vacker ask, silkespapper, sidenband och porslinsfat. En macaron - men jag är medveten om att jag sätter kakan på piedestal - är en estetisk gourmetupplevelse, ingenting man tuggar i sig mellan Billy och Kramfors.
För övrigt s
å har jag planer på att baka egna macarons, men det kanske är att ta sig vatten över huvudet? Är det någon som har provat?
Undrar om de här husliga tendenserna (oh, de är inte särskilt kraftiga, ni behöver inte oroa er) länkade till mitt pregnanta tillstånd?
Jag har nämligen hört om gravida som sliter ner tapeter, rycker loss heltäckningsmattor och vill kakla om badrummet i åttonde månaden. Mina pyssliga begär begränsar sig till att (fundera på att) baka. Eller om det är sötsuget som gör sig gällande?

10 kommentarer:

Jenny sa...

Nu har jag äntligen provat macarones & de var ju helt sagolikt goda!=) Så nu sitter jag här i Sverige & skulle gladeligen springa till Ikea & mumsa i mig både en & två om de fanns här.
Det kommer absolut bli fika med macarones också nästa gång jag hälsar på min bror & hans familj i Nantes. Tyvärr är dom på väg över Atlanten för att bosätta sig i USA, undrar om det finns macarones där?

KARLAVAGNEN sa...

Macarons mot drapes? Lakan dåra? Utbyte menar jag! ;-)

Lugnetetc sa...

Ja, det ska vara så att man vill boa... Själv så fyllde jag frysen med goa saker inte minst för att sonen var beräknad till december, att vi skulle få besök från FR och att jag insåg att det var bättre att fixa allt innan. Det var en bra idé! Likaså är det bra att fylla frysen med mat (grytor och köttfärssås är bra) som är lätt att värma när pyret väl har kommit ut: man orkar inte alltid så mycket :-)

På marmiton.org finns massa bra tips om macaronbakning, har själv aldrig försökt och det ska vara ganska svårt... men marmiton är en bibel...

barajagjohanna sa...

Macarons - aldrig testat! Jag tror bestämt jag har missat något.

Thérèse sa...

Känner till dom där kakorna som gör sig så bra på bild men har aldrig testat. Vet inte var i Sverige jag skulle kunna komma över en såna. Vet att jag i början på året läste på någon blogg som jag brukar läsa att någon skulle baka macarons men minns inte vem. Kanske korokofanten , hon bor ju i Frankrike och gillar att pyssla om jag förstått det rätt.

Jag som är ganska lat fick faktiskt ett ryck och började möblera om hemma några dagar innan min son föddes. Fast när dottern föddes märkte jag inga såna tendenser. Vet inte om ommöbleringen hade samband med att jag skulle boa men folk sa det då.

Sara sa...

Jenny; Man hittar säkert macarons i USA! Där hittar man väl allt?

Karlavagnen; Svårt val... ;)

Fred; Bra tips att fylla frysen! En del besök blir det väl och det kan ju vara kul att bjuda på annat än mjölk och flingor! Ska kolla Marmiton!

Johanna; Jepp, du har missat något!

Thérèse; Les macarons skulle kanske inte vara lika goda om det inte var för att de är så fina! Det kanske stÄmmer ändå, det där med "boandet"?

Josefine sa...

Jag har försökt baka dem. Det gick inte så bra, någon av gångerna. Jag tror att jag vispar äggvitan för hårt. Dock är det svårt att testa sig fram flera gånger eftersom det tar sån tid!

Sara sa...

Jag anade nog att det skulle vara svårt... får se om jag ger mig på det!

Anna sa...

Du far kopa ett sant dar macarones halsband i stallet! Men o vad fina de ar!

Sara sa...

Anna; Ja, de är nästan fôr fina för att sätta tänderna i...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...