torsdagen den 21:e augusti 2008

The omnivores hundred - Från mesost till Foie Gras

The omnivores 100 är en lista - väldigt subjektiv - på 100 saker som varje foodista och allätare med självaktning bör ha provat, åtminstone en gång i livet, enligt den brittiska matbloggen Very Good Taste. Jag kan bocka av drygt hälften, 54, men jag har en del kvar innan jag kan kalla mig riktig allätare...

Listan har blivit ett kedjebrev i bloggosfären, och så här enkelt är det:

1) Kopiera listan och instruktioner.
2) Märk alla ätna livsmedel med fetstil.
3) Stryk över/under livsmedel som du aldrig skulle kunna tänka dig att sätta tänderna i. (Jag har färgmärkt mina no-nos med grönt.) Dessutom har jag länkat till wiki en hel del rätter som jag inte kände till.

1. Venison - poppis med rådjur i Frankrike, i alla möjliga former).
2. Nettle tea - räknas nässelsoppa?
3. Huevos rancheros - nix, men skulle gärna
4.
Steak tartare - fast jag föredrar stekt stek.
5.
Crocodile - har jag faktiskt smakat men det gjorde inget större avtryck.
6.
Black pudding -Ja, ja, ja! Me likey! I svensk form, de franska boudins är jag inte förtjust i.
7.
Cheese fondue - Jag är i princip uppfödd på ostfondue
8. Carp - Kan man äta karp?
9.
Borscht - Som dotter till en riktig foodista och duktig kock har jag inte kommit undan denna ryska paradrätt! Eller är den polsk?
1o. Baba ghanoush
11. Calamari - Jag bor vid Medelhavet. Här äter man inte annat.
12. Pho - Ja, i Tokyo!
13. PB&J sandwich - Jag har bott i UK... men att äta jordnötssmör och jelly p
å formfranska är ingenting jag tagit med mig över kanalen.
14. Aloo gobi - som sagt, jag har bott i UK. Jellyns och curryns förlovade land. ;)
15. Hot dog from a street cart - Vem har inte ätit varm korv?
16. Epoisses - Nej, jag gillar inte franska ostar... men det v
ågar jag knappt säga.
17. Black truffle - Har nog inte kommit närmare än tryffelolja. Tyvärr.
18. Fruit wine made from something other than grapes
19. Steamed pork buns - en av mina absoluta favoriträtter i det kinesiska köket! Dim sum, yum!
20. Pistachio ice cream - check.
21. Heirloom tomatoes
22. Fresh wild berries - Vad jag saknar mest med Sverige
23.
Foie gras - Varje jul och nyår. Och jag skippar tvångsmatningsdiskussionen nu.
24. Rice and beans
25. Brawn, or head cheese - Hu, här m
åste jag nog säga nej. Bestämt.
26. Raw Scotch Bonnet pepper - tydligen världens starkaste pepparfrukt?
27. Dulce de leche
28. Oysters - men vi vet alla vad jag tycker om ostron... Aldrig mer.
29. Baklava
30. Bagna cauda - kände jag inte alls till?
31.
Wasabi peas
32. Cl
am chowder in a sourdough bowl - Clam chowder, ja, men inte i en surdegsskål
33. Salted lassi - nix, bara mango lassi
34. Sauerkraut - En av mina favoriträtter! Jag älskar surk
ål! Passionerat.
35. Root beer float - Coca-Cola med glass!
36. Cognac with a fat cigar - Nix, jag vägrar röka.
37. Clotted cream tea - Oh ja, p
å piren i Brighton! Yummy!
38. Vodka jelly/Jell-O
39. Gumbo - Jag har ett förflutet som servitris p
å en amerikansk restaurant, så jag har haft tillfälle till att smaka mycket!
40. Oxtail
41. Curried goat - Get l
åter inget vidare, va?
42. Whole insects - Men jag hade möjligheten i Taiwan.
43. Phaal
44.
Goat’s milk - aldrig igen. Fy tusan.
45.
Malt whisky from a bottle worth £60/$120 or more
46. Fugu - I Japan dör tydligen flera personer om
året av fugu-förgiftning.
47. Chicken Tikka Masala
48. Eel
49. Krispy Kreme original glazed doughnut
50. Sea urchin - sjöborrarna ser lite läskiga ut...
51. Prickly pear - Ja, alldeles precis!
52. Umeboshi
53. Abalone - Ja, med nudlar, ofta p
å min favoritrestaurant i Taiwan
54. Paneer
55. McDonald’s Big Mac Meal
56. Spaetzle
57. Dirty gin martini - shaken, not stirred
58. Beer above 8% ABV
59. Poutine
60. Carob chips
61. S’mores
62. Sweetbreads -Nej, nej, nej. Jamais! Ett s
å gulligt namn på... körtlar?
63. Kaolin - Att äta jord verkar ju vara poppis när man är gravid, men jag ser faktiskt inte vitsen med det?
64. Currywurst - Jag är ingen stor wurstätare.
65. Durian - jättevanlig frukt i Taiwan, men jag kände bara till det kinesiska namnet
66. Frogs’ legs - Been there, done that. Ingen hit.
67. Beignets, churros, elephant ears or funnel cake - Oundvikliga p
å turistorterna här i trakterna.
68. Haggis - Räknas pölsa? Det har jag ätit...
69. Fried plaintain - kokbanan
70. Chitterlings, or andouillette - en av min mans favoriträtter... Men jag är skeptisk till all inälvsmat.
71. Gazpacho - Fantastisk sommarförrätt!
72. Caviar and blinis - Bara fuskkaviar, aldrig riktig rysk.
73. Absinthe - Nej, aldrig.
74. Gjetost, or brunost - Ja, mesost är en stapelvara i Härjedalen där jag har min släkt!
75. Roadkill - Jag ser inte alls vitsen med det?
76. Baijiu
77. Hostess Fruit Pie
78. Snails - Verkligen ingen favorit, men jag har i alla fall smakat
79. Lapsang Souchong - vinterte!
80. Bellini - Oh, ja!
81. Tom Yum - ska jag försöka göra själv, jag älskar thaimat!
82. Eggs benedict
83. Pocky - I Frankrike kallas de Mikado, s
å jag bockar av!
84. Tasting menu at a three-Michelin-star restaurant - Det här ska jag ta upp med min man. Vi kanske har något att fira?
85. Kobe beef
86. Hare
87. Goulash
88. Flowers - Ja, i vackra sallader
89. Horse - Alla svenskar har väl
ätit hamburgerkött, men i Frankrike ses det som ganska obskyrt att äta häst.
90. Criollo chocolate
91. Spam - Nej, men jag f
år en del i e-posten. ;)
92. Soft shell crab
93. Rose harissa - röd harissa har jag ätit till taboulé och cous-cous, men aldrig rosa.
94. Catfish
95. Mole poblano
96. Bagel and lox
97. Lobster Thermidor - kanske borde prova att slänga ihop en n
ågon fredagkväll?
98. Polenta - kan man använda till mycket
99. Jamaican blue mountain coffee
100. Snake - Inte ens om den är tillagad. Men p
å Taiwan fanns det på marknaderna, och ormblodssoppa sades vara bra för potensen. Bland annat.

8 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=1458

Thérèse sa...

Kul lista. Jag älskar också surkål. Absint har jag druckit någon enstaka gång , finns ju på systemet i Sverige och är ganska gott faktiskt. Annars var det ganska mycket som inte lät så aptitligt på den där listan

Sara sa...

Thérèse; Nej, jag tror egentligen att jag ätit det jag vill äta på listan - undantaget den ryska kaviaren!

Hanna sa...

89: En riktig steak tartare är ju gjord på hästkött - enligt min objektiva bedömning - så så obskyrt är det väl ändå inte.

När jag frågade slaktaren jag brukar handla hos om han hade hästkött (till en steak tartare), så sa han att han spelade på hästar och inte ville göra sig ovän med dem...

Sara sa...

Hanna; I montpellier finns en slaktare som säljer hästkött, det är hans specialitet, de andra har det inte. Det är nog vanligare att spela på hÄstar än att äta dem? ;)

Hanna sa...

Jo, underligt nog verkar de flesta slaktare inte hålla med om min objektiva bedömning. Jag går också till en särskild "hästslaktare" på marknaden när jag vill ha hästkött. Det händer inte sådär jätteofta, egentligen.

Kanin har de däremot allihop...

Lugnetetc sa...

Kul lista tycker jag också men kan man säga att man inte gillar franska ostar? att man inte gillar vissa förstår jag väl men att inte gilla inga när det finns hårdost och mjukost och getost och koost och allt mellan himmel och jord gör att min normandiska hjärtat stannar ett slag...

Förr var det vanligare att äta hästkött i Frankrike man i takt med att boucherierna försvinner försvinner boucheries chevalines...

Anonym sa...

Gooey Ducks grow to about two pounds in four or five years.
[url=http://www.gooey-duck.com/]geoduck[/url]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...