lördagen den 30:e augusti 2008

Confessions

Vi är bjudna på middag hos min svägerska i kväll. Och jag har ingen lust. Men det kan jag naturligtvis inte säga.

Jag är dessutom missnöjd med mitt hår efter klippningen - men jag skulle hellre sälja min högerarm än att säga det till frisören.

Jag tycker att les gigoteuses (en sorts vadderad påse/hängselbyxa som franska bebisar tydligen sover i) som vi fått av en släkting är gräsligt fula, och jag har inga intentioner att använda dem.


Tänk om man bara skulle gå runt och vara genomärlig hela tiden? Vilken otrevlig människa man skulle bli sedd som.

8 kommentarer:

Lugnetetc sa...

Hehe du har verkligen rätt!

Vi har aldrig använt någon av de franska sovpåsarna vi har fått: för varma! Sonen vaknade genomsvettig och röd!

Och jag vågade inte tacka nej till hälften så många av de grejer vi fick låna/ärva som jag hade velat...

Åsa sa...

Kanske det, men tänk vad mycket huvudbry och tandagnissel man skulle spara varandra om man var lite ärligare istället för att ljuga varandra rakt i ansiktet. Så mycket dubbla signaler så man blir helt tokig. Människor säger en sak fast de med hela kroppen säger och visar något annat. Jag blir helt matt av att hantera det. Varför kan man inte säga som det är istället?
Fast jag hade nog också tagit emot kläder etc, dock började faktiskt gråta en gång hos frisören. I övrigt syftar jag kanske på lite andra saker som att folk har extrema problem med att säga nej. Jag kommer i alla fall inte bita, slå eller skälla ut någon som säger nej! För en grupp tycker jag det är bättre att säga nej, än att hela tiden vara undvikande, inte komma på möten etc, så vet ju övriga i alla fall vad man har att utgå ifrån och slipper vänta, undra, betala etc för en person som inte har vett nog att säga till.
Oj, nu blev det sådär långt igen.
Fantastiskt att det finns andra som har liknande vardagsfunderingar som jag ;-)

KARLAVAGNEN sa...

Eller nederländare. De tenderar att vara straight in your face och säga precis vad de tycker.

Pumita sa...

Finländare är rätt rak på sak också så jag är van vid det. Tycker nästan att det kan bli jobbigt att gissa sig till vad folk EGENTLIGEN tycker ibland.

barajagjohanna sa...

Det där med frisören borde man säga till mer om... men jag vågar ju inte heller. Förutom den gången mitt hår blev som tuggummi efter en permanent. Jag kunde knappt visa mig, så jag var liksom tvungen.

Men ibland känns det faktiskt bäst att inte vara superärlig. Man ljuger ju inte genom att ta emot något man inte kommer att använda, liksom.

Sara sa...

Fred; Nä, man ler och tackar, sedan lägger man allt i en kartong i garaget... ;)

åsa; Ja, det är helt sant. Skulle spara en del energi och tid om alla bara sade vad de menade. Men efter att ha bott ett år i Asien tycker jag nog ändå att europeer är hyfsat enkla att läsa... Jag älskar f ö långa kommentarer!

Karlavagnen; Vilket mystiskt folk?

Pumita; Finländare och nederländare kan man lita på alltså? ;)

Johanna; Jag vet! Jag har gått från frisören (i vuxen ålder) med gråten i halsen, efter att ha sagt att "jo, jag är jättenöjd". Men egentligen är väl det bara dumt...

Mi sa...

Jämförsvis med afrikaner är vi svenskar brutalt ärliga. Jag tyckte det var oerhört frustrerande att få gissa mig till hela tiden vad folk egentligen menade. Och jag är nog ungefär som du.

Anonym sa...

Jag tror nog ändå, att om man säger vad man tycker på ett trevlig sätt så kan nog de flesta ta det... man behöver ju inte vara brutalt ärlig... och ibland skadar inte en vit lögn heller om man känner att någon riskerar att bli sårad... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...