onsdagen den 9:e januari 2013

Creative visualization. Nycklar.

Jag har - lite försiktigt och trevande - börjat att intressera mig för kreativ visualisering. Kortfattat: Att genom sitt tankesätt få saker att hända. Mycket vanligt inom elitidrotten, där det bevisats effektivt, men att använda sig av visualisering för att skapa sitt eget liv så som man vill ha det, varför inte? 

Jag har bara funderat kring detta någon månad, men mitt fatalistiska, tvivlande väsen är slaget med häpnad. Två exempel: Visualiserade mig på anställningsintervju. Såg framför mig heltäckningsmattan, kontorslandskapet. Mina fötter på den mattan, mina svar. Hur jag lyssnade och tog in. Visualiserade att de sedan ringde och bad mig komma en andra gång. Jag fortsatte så, kring detta. 
Och? 
Jag fick ett erbjudande om ett jobb. 

I går: Kom körande med bilen fullastad med prylar och vet att det aldrig finns parkeringsplats i vårt kvarter, mitt i stan. Never ever ever ever. Har aldrig hänt. Men tänkte ändå, lite som att dagdrömma, att en plats skulle bli ledig så att jag skulle slippa cirkla runt i en timme, alternativt parkera tre kilometer bort och bära alla grejerna. Såg det framför mig. 
Och? Precis när jag närmar mig vårt hus ser jag att bilen som står parkerad prick framför vår port signalerar att den backar ut. Och kör iväg, precis framför nosen på min Fiat. Bara att blinka vänster och slänga sig in i ledig lucka. En på miljonen. Knasigt exempel, kanske. Och eventuellt tillfälligheter. Men jag kan inte låta bli att tänka att kanske det funkar? 

Ett annat exempel är Romy. Jag hade dagdrömt henne så länge, men utan att berätta det för någon. Det ar inte tillfälle, inte rätt tid. Men jag såg henne framför mig, jag såg mig gravid. Fantiserade om det. Och helt plötsligt var jag där, gravid i sjätte månaden från en dag till en annan. 

Det finns tre nycklar till den skapande visualiseringen: 

Clarity : Att veta vad man vill ha. Exakt och konkret. In i minsta detalj, även om det handlar om stora förändringar.
Passion: Vill du verkligen ha det? Om det inte verkligen, verkligen är vad du - eller ditt hjärta - vill, kommer du kunna lägga tillräckligt mycket energi på det, och kommer du att känna dig tillfredställd när du väl har det? 
Intention: Ge det tid. Ansträng dig. 

Clarity. Passion. Intention. Tydlighet. Passion. Avsikt. Eventuella nycklar till ett liv som jag vill ha det.

Nu undrar jag: Har ni koll på detta? Tips på böcker? Och tycker ni att detta är det flummigaste ni hört är ni välkomna även med detta. Jag är som sagt bara i ett skede när jag snuddat vid det med fingertopparna. 

Vänligen, pessimisten & tvivlaren

29 kommentarer:

Krokofanten sa...

Jag kommer direkt att tänka på Attraktionslagen... The Secret! Annars tittar du bara in hos Milea, hon kan hon!
Kram

Milea sa...

Jag har haft en liten skola i det här - finns om man klickar Law of Attration i mitt tagmoln. En blogg värd att läsa i ämnet är The Healthy Wealthy Wellness.

Jag har så mycket att säga i ämnet att jag imploderar - men hey, vi ses ju över en kopp i vår!

Anonym sa...

Kolla också gärna Lars-Eric Uneståhl, om du inte redan gjort det! Han är en av dem som byggt upp det med "mental träning" /visualiseringar/ inom svensk idrott. // Kristina

Eva sa...

Vilket intressant inlägg Sara och tack för påminnelsen! Jag körde med visualiering när jag övningskörde och det hjälpte. Nu ska jag börja visualisera vissa förändringar som jag vill ha i mitt liv.

Anonym sa...

VIsualisation.

Robin Denise sa...

Hm, jag är nog också en pessimist och tvivlare. Eller realist, tänker jag också. Men jag tror såhär: vill man något, vill man en förändring, längtar man efter något, så måste man kunna föreställa sig det, och vägen dit. Dels för att kunna ta steg i rätt riktning, för att känna sig säker på en intervju, för att ta sig tiden att söka jobbet från början, för att kunna övertyga de som påverkas av något om att det är rätt (och få dem att föreställa sig det som en verklighet).
I fallet Romy kan jag tänka mig att det i viss mån handlar om att övertyga kroppen, förbereda den för vad man vill att den ska göra. Hm.

Jag tror i vilket fall på att försöka tydliggöra det man längtar efter, för jag tror inte att man kommer någonvart annars. Men man får inte lämna det åt slumpen för det. Då blir det inga barn gjorda, både bildligt och bokstavligt :)

Anonym sa...

Jag tycker att det är flummigt men jag tror absolut att det kan fungera som hjälp att tänka positivt och logiskt och praktiskt. Tyvärr tror jag inte att tanken kan uppfylla en dröm men jag tror att ens inställning till livet kan förändras och att det gör att man själv lyckas uppfylla sina drömmar och hantera nederlag positivt.

christel sa...

Jag tror helt klart på detta! Använde själv för massa år sen inom idrott (bäcker: "bäst när det gäller" och "prestationspsykologi i praktiken". Som tidigare tipsat har Milea skrivit massor om detta. Och du - lycka till med framtiden! Smygläser din blogg och följer dig fortfarande! Jobbar förresten på att vi (2 vuxna + 2 barnnu för tiden) ska flytta neråt under 2014.. samma land som du :) Kram!

Åsa sa...

Här är en som är riktigt kluven. Ingen främmande värld eller tankar då jag själv gav mig in i "flummigheten" i mitten av 1990-talet och är öppen för det mest knasiga och det som för många är rent humbug.
På senare år blir jag allt mer kritisk och gillar inte alls detta. Alltså att okritiskt tro att tankens kraft löser allt.
Inom idrott ser jag en poäng men där tränar och tränar man också. Jag tog t ex mitt svarta bälte till slut - vilket jag såklart visualiserat tidigare - men det var ju inte direkt så att det kom med posten. Det var blod, svett och tårar bakom det bältet.

Jag tror inte det är en överförbar metod på allt och alla. Som arbetslös t ex har jag mött kreti och pleti varpå i stor sett alla hävdar "om du bara vet vad du vill så blir det så". När jag för över 10 år sedan, mycket medvetet, valde att åter sätta mig vid skolbänken visste jag precis. Studierna gick som en dans (eller ja, jag slapp omtentor iaf) och jag har legat i. Men ändå står jag utan jobb. Att då mötas av påståenden som ovan tycker jag är att förminska och göra mig ensam ansvarig för en riktigt rutten arbetsmarknad.

Barbara Ehrenreich kan jag varmt rekommendera. Hon har bland annat skrivit "Smile or Die: How Positive Thinking Fooled America and the World", en av de bästa böcker jag läst.

Alltså, det är aldrig fel att önska och se saker framför sig som man skulle vilja ha men när det inte händer (jag menar alla kan inte vinna 5 miljoner på triss) att skylla individen för att inte vilja tillräckligt mkt är en högst märklig syn på samhället tycker jag. Jag tror mest det hjälper en själv att hålla fokus på riktningen men absolut inget som garanterar verkligheten.

Cissi sa...

Jag tror på en variant av det, litet att talar du om för universum vad du vill ha så kommer universum att ge dig det (önskningar inom rimliga gränser förstås ;). Om man tänker på det tillräckligt ofta, litet som visualisering, talar om för din omvärld att du t ex vill ha ett nytt jobb och dessutom är konkret i dina formuleringar (annars riskerar du få ett jobberbjudande som elefantskötare på zoo när du eg vill arbeta som journalist :) och gör handlingar som är i den riktningen t ex skickar en ansökan så kommer det att ske.

Det har hjälpt mig flera ggr att få jobb och min man är nog ett resultat av "effektiv visualisering" skulle jag vilja påstå. :-)

Cissi sa...

Såg att det blev litet konstigt med formuleringen av sista meningen där.. Menade att jag träffade min man och vi gifte oss och fick barn är en effekt av visualisering/att jag talade om min önskan för universum.

Lovable sa...

Kolla in makarna Hicks böcker samt Jack Canfields The Key! Jättebra för att fördjupa kunskapen inom lagen om visualisering. Har lyckats med massor av roliga saker, från resor till pengar till möten med folk! Lycka till! Kram Helena

Anonym sa...

Fick lust att testa i alla fall. (Det jag önskar mest är svåruppnåeligt, men inte omöjligt) Det skadar ju inte att testa visualisering, eller hur? Vem vet?

Sara sa...

Jag tror ju givetvis inte att allti livet bara fixar sig om man sluter ögonen och fantiserar lite.
Absolut inte.
Men för en som mig, som haft perioder då jag vaknat upp och varit livrädd för... livet, och tänkt svart och dragit åt mig negativa energier så verkar det här vara ett sätt att möta livet på ett annat sätt.
Men jag vill menar ju givetvis inte att förminska omständigheter eller problem, det hoppas jag att man förstår?

Mia sa...

Jag tror på att tänka positivt och att det ger en spiral..men samtidigt tycker jag det är lite flum med. Som att människor som sitter i rullstol eller får cancer på något sätt orsakat det själva genom att inte vara tillräckligt positiva. Hum...

Ingela sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ingela sa...

Jag tror på Attraktionslagen och vet att den funkar. Om inte annat så blir livet mycket roligare om man går omkring och tänker positiva tankar än tvärtom :)

Jag läste först "The Secret" och sedan "Attraktionslagen - Så får du den att verka till din fördel" av Esther och Jerry Hicks (den är en aning flummig på sitt sätt - jag tror du kommer förstå vad jag menar när du läser den - men jag plockar ut essensen)

Malin sa...

Det här är jätteintressant! Jag tror mycket på att tänka goda tankar och på att träna sig i att se det som är positivt, eftersom jag tror det lär en att känna sig tillfreds med tillvaron. Men just teorier som the Secret och attraktionslagen har jag fått riktiga aversioner emot, av flera anledningar, kanske främst på grund av myntets baksida: när det händer saker som är riktigt eländiga har du enligt det här sättet att tänka bara dig själv att skylla. Du har inte varit tillräckligt bra på att visualisera. Och det är hemskt, det KAN inte vara så, tror jag. Förutsättningarna för att föreställa sig positiva scenarier och för att tänka glada tankar överhuvudtaget är SÅ olika från person till person. Och nån slags kosmisk (o)rättvisa tror jag ändå på, inte att utgången av ens liv hänger enbart på en själv. Jag har bloggat om det här:
http://engulapelsin.blogspot.fi/2012/09/mitt-recept-pa-lycka.html och här:
http://engulapelsin.blogspot.fi/2012/09/the-secret.html

Katrin sa...

Jag har använt mig av den tekniken i några år och kan säga JA DET FUNGERAR! Gick från vanligt dagdrömmeri till ett helt plötsligt leva den drömmen jag gått runt och visualiserat. Plus alla småsaker som man kan ta kontroll över för att underlätta sin vardag, som med parkeringsplatsen du nämnde. Fortsätt studera det och du kommer bli än mer häpen av universums krafter ;) Jag tipsar om Ester Hicks som pratar om Abraham. Hennes böcker är jätte bra (rekommenderas på engelska, översatt på svenska låter det lite.. hmm svävigt och flummigt) annars kan du söka på youtube. Har suttit timmar och lyssnat på henne. Det kan låta väldigt flummigt, om man inte är van att höra det hon pratar med. Men lovar det är värt det alla gånger!!! Allt handlar om kvantfysik. Så det kan du också läsa allt du kommer över om. Attraktionslagen är ett mer bekant ord som har med det att göra.

Detta är mitt favoritämne och hjälper gärna till med tankar och tips om info och så vidare!!!

Lycka till och njut av färden och denna fantastiska upptäckt ;)

Katrin

Anonym sa...

Vi provade en helg att endast säga "Ja" och att endast "säga positiva meningar". Det var hysteriskt roligt och man inser att man normalt gnäller riktigt mycket. MEN jag har lite samma tankar som Mia. Attraktionslagen... Visualisering... Jättebra för oss som har yttepytteproblem. Fungerar det om du sörjer att ditt barn omkommit eller för att "bota" en depression. Kanske om man är mottaglig. Men det finns nog flera sätt. Religion, medicinering eller meditation o s v.

Anna Stouvenel sa...

Jag kallar det positivt tänkade. Nej, jag tycker inte att det lâter flummigt. Tipsa om en bra bok när du hittar en.

Sandra sa...

Law of attraction helt klart. Läs The Secret !
Kram

Sara sa...

Rolig idé med att bara säga "ja" och vara positiva... Roligt och svårt!
En annan tanke, eftersom flera har sagt att "ja, men alla dessa hemskheter som händer, och är det personens fel om någonting händer etc etc".
Det hände så mycket grymheter runt omkring oss, och vi i västvärlden hat ju större möjligheter att kanske välja våra liv. Men ska jag undvika att försöka skapa mig ett liv som jag vill ha det pga detta? Det är en konstig logik. Också som någon sade, att de här teknikerna gör att man kanske hanterar motgångar på ett bättre sätt, att allt inte står och faller med ett enda misslyckande. Kanske.

maria sa...

Å ena sidan är det intressant. Å andra sidan är jag kluven. Hittar du någon bra bok så får du gärna säga till.

Jag tror att det bra att vara tydlig med vad man vill, att man har mål och fokus, speciellt om det är någon sak som är viktig.

Inner-Outer Beauty sa...

Har du läst Shakti Gawains "creative visualization"? På min blogg har jag gjort en liten minikurs baserad på den boken, kom över och titta om du vill. Finns under "mind & soul". Kram Caroline

Åsa sa...

Jag har testat och NEJ, DET FUNGERAR INTE ALLS. Visst är det kul att vara glad och positiv och alltid vara ja-sägaren (eller iaf så länge nån inte blir utbränd på köpte pga oförmågan att säga nej...) Men seriöst, allt detta okritiskt och oreflekterat enbart positiva inställningar till höger och vänster ställer till katastrofer! Att lägga alla önskningar om framgång och lycka på den enskilda individens tankeförmåga är en befängd idé. Med det inte sagt att en inte kan sträva efter att ha ett bra liv.

Ta bara arbetslöshet som ett exempel. Den ökar oroväckande mycket. Regerande politiker gör allt de kan för att lägga "skulden" på de enskilda arbetslösa individerna och gör således inget åt de strukturella och ekonomiskt uträknade idéerna som nu råder, där rika får mer och fattiga mindre. Nyliberalism i ett nötskal och ett tydligt resultat att ekonomi och finansfolk styr samhället snarare än politik, ideologier och politiker.

Att inte se sin egen omgivning, nätverk, sociala situation och "plats" i samhället och vad det faktiskt är som möjliggör "uppfyllandet" av sitt "önsketänkande" är rent ut sagt trångsynt och faktiskt rätt fördomsfullt. Särskilt mot alla som kämpar och sliter med livet och alltid gör sitt allra bästa för att överleva, men ändå sitter i skiten så att säga.
Det finns nog inte någon i hela vida världen, oavsett rik eller fattig, som inte önskar sig mer, större, bättre, gladare och ett lyckat liv. Är det verkligen tankekraften som då avgör vem som får och vem som inte får.

Sara sa...

Alltså, det är ju inte så lätt som att bara "önska" och så får man.
Men jag tänker att de här tre nycklarna som jag skriver om är viktiga.
Jag tror att allt blir lättare när vi vet exakt vad VI vill, och inte strävar efter någonting som kanske inte är en del av det vi vill innerst inne.
De tre nycklarna talar till mig.Har varit dålig på att vara sann mot mig själv, och bra på att ge upp alldeles för lätt.

Sara sa...

CHristel förresten, spännande, vart ska du? Lämna norrland? ;)

Anonym sa...

Grattis till jobbet!
Ville bara tacka för att du inspirerat mig idag. Fått mig börja vilja visualisera...
Tack!
/ Bella

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...