torsdagen den 10:e januari 2013

Vinter.

F tittade mycket allvarligt på mig och sade långsamt och tydligt: 
- Non, Sara. Det är inte varmt. Det är mycket, mycket kallt. Il fait très, très froid.
Som om jag vore totalt knäpp.  
Men jag är från Dalarna och Fatima har levt halva sitt liv i Casablanca. Olika.
Och där vintrarna i norra Sverige är evighetslånga och iskalla är de i Casa nog en vårvind och en söndagspicknick. 

Men alltså, den här ljumma vintern? Iskalla 10 plusgrader tidig morgon. Oh wait. Folk förfasar sig över hur lättklädda mina ungar är, men jag ba: Va? Femton grader? Om vi har det i juni tvekar vi inte att ha grillfest i bikini!

12 kommentarer:

Katrin sa...

haha klockrent och så sant! Bara för det ÄR sommar så ska det vara shorts och grillning.. trots isande vindar.

Molly sa...

Man bör kolla termometern istället för kalendern, när man ska klä sig!

Anna-Lena sa...

Jag kan erkänna att jag har vant mig vid klimatet här. 35 plusgrader är inte lika outhärdligt hett som jag tyckte att det var när jag bodde i Sverige och endast 10 plusgrader är faktiskt riktigt, riktigt kallt!

Förra året så var jag till Sverige i början på juni för att min kusin skulle gifta sig, 4 grader var det ute den dagen. 4 GRADER! I början på juni! Och nej, jag bor inte i norraste norrland utan ungefär i samma höjd som Stockholm. Men där stod vi allihopa och huttrade i sommarklänningar, är det sommar så är det sommar, oavsett temperatur.

isabelleG sa...

Avundas ert klimat just nu ;-).

När vi är över till sydfrankrike (Marseille) i juli så kan släkten där tycka att vi är för varmt klädda när vi kommer med våra svenska sommarkläder, haha .. Det gäller att klä sig ett strå ännu tunnare ...

@Anna-Lena: Förra året var sommaren i juni fasansfull. Vår äldsta son tog studenten den 1 juni i just 4 grader och SPÖregn från morgon till kväll. Tyckte så synd om alla finklädda studenter och gäster under paraplyer och dyblöta studentskyltar.
Svärföräldrarna från Frankrike som dessutom kom upp hit för att fira, fick ju mer förutfattade meningar om vårt kalla klimat ;-).
Men som sagt - vi grillade ändå under altantaket och drack rosévin!

Anonym sa...

Pa nagot satt tycker jag inte att kylan i Sverige kanns lika kall! Vi har en mild vinter har (Frankrike) och jag byltar pa ungarna jackor och mossor nar temp ligger runt 10 grader. Som sagt, med samma temp i Sverige skulle man verkligen inte ha dunjacka och vinterstovlar... kanske psykologiskt! :)

Hanna Lans sa...

Hahaha, så himla sant! Vi svenskar är allt lite galna trots allt. :)

Anonym sa...

Hahaha! Älskar krocken som blir mellan nordbor och människor söderifrån!

Anonym sa...

Men vi vet ju mer om hur man klär sig i kallt klimat (och säkert lika sant omvänt). Tycker att det är intressant att i Sverige klär vi barn i varma skor, varma vantar, och varm mössa och en funktionsoverall som ska ha vattenpelare och andas. Vi har underställ i material som silke, ullfrotté eller polyester och fleece eller ylletröjor. Kläderna ska passa att träs över kraftiga skor. Det ska vara reflexer och luvan ska vara avtagbar. Vi har halskrage till mindre barn för att de inte ska strypas. Vi har galonbyxor eller skalbyxor!!!
Min franske sambo i svensk lekpark:
-"Titta föräldrarna UPPmuntrar barnen att hoppa i vattenpussarna!"
I Paris har barnen fodrade hängslebyxor, uppknäppt dunjacka eller duffel, till ett par tennisskor, utan mössa men med halsduk (stryprisk) men inga vantar och de har absolut inga galonbyxor och hoppar definitivt inte i leriga vattenpussar?
Jag menar inte att det ena är rätt eller fel. Bara att det är intressant med "klädkoderna".

Sara sa...

Katrin: haha, been there done that!

Molly: Ja, det är det bästa. Fast efter nâgra âr i sydfrankrike sâ kan jag inte förmå mig kortärmat i december, trots nitton grader!

Anna-Lena: Har också varit på junibröllop med ensiffrig temperatur. Fy fasiken så kallt!

Isabelle; Annars är ju skandinaver OTROLIGT lättklädda när de turistar i sydfrankrike, de brukar definitivt inte vara mest klädda!

Anoonym: Det är ju iofs fukten som gör att tio plus här UPPLEVS som mycket kallare!

Hanna: Lite knäppa, det är vi ju!

Anonym: Det är ju sâ olika perspektiv!

Anonym: Vattenpelare? Aldrig hört talas om? Men här finns ju ingen bävernylon och när det regnar är man inte ute. Punkt. Helt olika, franska barn är ju klädda mer som smâ vuxna.

Sandra sa...

Haha! Det där är verkligen lustigt. När dunjackor och trekantsbikini samsas på samma yta. I Stockholm är snön tillbaka och det är flera minusgrader. Du vet, halskrage, tjock overall och mössa nerdragen över hela facet. Undra vad korsikanerna hade klätt sig i ?

Mia Forsberg sa...

Hih, för länge sedan bodde jag i södra Tyskland som utbytesstudent ett år. I mars blev det plötsligt VARMT. +20. Och jag klädde mig naturligtvis därefter. I shorts. Mina skolkamrater tyckte jag var mycket konstig...

Sara sa...

Folk i AJaccio har DUNJACKA och MOONBOOTS om de ska vara ute någon längre stund. Femton grader, cirka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...