tisdagen den 15:e januari 2013

From Mademoiselle Van Bel.

Sitter och äter chokladnötter, och surar över att det korsikanska eviga vinterregnet förhindrar min planerade löptur. Detta regn, som vräker sig, som letar sig in under jackkragen, som förintar paraplyer på sekunders sekunddelar, som sköljer bort dina kontaktlinser om du inte är försiktig. 
Jäkla skit. Ingen jogg. Oh well.
Man kan bloggläsa istället.
Min vän Shani har en utmärkt blogg, och detta var så träffande att jag måste dela med mig: 

"An advanced warning; if you don't have breasts you may find this blog tedious.

When I turned eighteen I thought that I would suddenly acquire all the knowledge necessary to be an adult. Likewise, when I had a baby I thought that the clouds would part and a beam of light would appear dropping a giant box of information necessary for the care and safe handling of a baby from the sky. Metaphorically I was only half wrong. The giant boxes came in smaller boxes of pamphlets delivered by several health and maternal institutions. Unfortunately it is necessary to sort the information from the adverts, and research based information from old wives tales. The larger boxes came in the form of parents. These are so large and painful when they hit you that they could contain a piano."

Haha. Det var ju sådär det var. När man själv var en förvirrad, osäker förstagångsmamma, och bara väntade på att all kunskapen skulle landa i ens ens inre, tillsammans med modersinstinkterna. Och frustrationen över att den inte gjorde det. Och att alla människor man träffade, bekanta eller främmande, bara förvandlades till experter inom ämnet "How to raise a child". Gosh.


5 kommentarer:

cruella sa...

Jag fick ju barn utomlands, bara så där (okej, det tog nio månader) och hade bara nya vänner utan barn. Ingen släkt, inga experter, bara glada vänner och bekanta som tyckte vi var lite knäppa i huvet samtidigt som vår bebis blev lite av en maskot...:) Vad skönt det var! Jag fick vara min egen expert. Och när jag blev orolig hade jag barska men snälla läkare och bvc-tanter att fråga. Sonen var tjock och glad och helammad, det var automatiskt jättebra så jag fick orättvist mycket cred.

Anonym sa...

Stort grattis! Och fasen med chokladen och rödvinet. Kompensera imorgon med champagne och något sött! :-)

//Lapinette

Anonym sa...

Inser att chokladen och rödvinet var några inlägg längre ned :-)!

//Lapinette

Anonym sa...

Mera cred mindre synpunkter. Vad skönt det vore. Familjen "sportkommenterar" ofta barnbarnet. Just nu öppnar han dörren. Nu gäspade han. Ska kan verkligen sova nu. Han ser inte trött ut. Varför skriker han. Vill han sitta i vagnen. Han är kladdig. Han leker med fjärrkontrollen. Han borde inte leka med fjärrkontrollen. Jag ba: I don't know. What do you think. What does it look like. Apparently I think it's fine... Suck.
Prata med mig och om mig istället. Jag är ju intressantare... väl?

Linda Mpili sa...

Åhhh det där slipper man när man har ett gäng barn. Sååå sköööööööönt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...