söndagen den 20:e januari 2013

Powermaten: Broccoli.

Äsch, nu glömmer vi den där chokladkakan och ägnar oss åt andra godsaker istället: Broccoli. 
På min marknad är broccolin både billig och vacker just nu, så vi wokar broccoli som hade vi betalt för det. 
Broccoli är - precis som alla kålsorter - någonting man bör försöka få i sig så ofta som möjligt. 
Och en kostrådgivare jag känner säger att den behöver inte vara dyr, ekologisk och totalt skuldfri, det viktiga är att man faktiskt äter den regelbundet. Vilken budgetbroccoli som helst funkar och djupfryst är perfekt.

Broccolin innehåller vitamin C, vitamin A, kalcium, folsyra och fibrer, plus dessa superviktiga phytokemikalier som ökar aktiviteten hos vissa grupper av enzymer i våra kroppar som bryter ned cancerceller. 

Jag älskar broccoli, men min 4-åring vägrar. Men jag lurar henne genom att hacka den fint och röra ned den i hennes stuvade spenat, som hon älskar. Listigt. 

Anyway, vad sägs om sesamoljesvängd broccoli med pinjenötter, rejält med svartpeppar och fetaost? Inte så dumt, va?

4 kommentarer:

Ellinor sa...

Jag älskar verkligen broccoli och äter det i alla tänkbara utförande - förvälld, wokad, som soppa eller i paj. Så här års blir det också mycket grönkål, även det sprängfyllt med en massa nyttigheter!

Veronica sa...

Har du testat broccolimos? Så himla himla gott...

Smält lite smör i en kastrull, häll i broccolikvistar + stam. Häll sedan i liiiite grädde, lägg på locket och koka tills de går att mixa till mos. Mitt bästa sätt att få i barnet boccoli, hon älskart!


Och krydda med salt och peppar såklart!

Johanna i Berlin sa...

Nu blev jag sjukt sugen på broccoli. Mycket bra!

Sara sa...

Oh moset lâter fantastiskt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...