lördagen den 5:e januari 2013

Larzac (Country of the Templars)

Riddarna av tempelorden installerade sig i Larzac med omnejd pâ 1100-talet. En karg, ogästvänlig region där dimman ligger tätt och de iskalla vindarna viner. Perfekt för tempelriddarna att gömma sig undan bâlen, och perfekt för- enligt legenderna - att gömma the holy grail. 
Herrarna Dan Brown och Jan Guillou (en svensk variant) har beskrivit det hela ganska underhâllande, vet ni? Tempelriddarorden är en stor del av södra Frankrikes historia och det är svârt att inte intressera sig för legenderna - och mystiken - när man befinner sig här.  Vi vandrade pâ Larzacplatân igâr, och besökte ruinerna av tempelriddarnas slott i Couvertoirade, L'Hospitalet och Saint Eulalie de Cernon. Älskar historiska platser, där historiens vingslag hörs i luften och man nästan kan se riddarna komma nedför nejden i sina rödkorsade mantlar. 

mvh fantasifull_79

6 kommentarer:

Jenny sa...

Åh, jag har läst din blogg i flera år, men aldrig blivit så till mig som idag. Jag älskar att läsa om ditt liv, men detta visste jag inte om dig. Och det är inte så många som jag känner som är intresserad av detta - jag är oftast ganska ensam. Jag är intresserad av kors- och tempelriddare (speciellt det sistnämnda) men farmförallt de stackars människor de utrotade i regionen du är i - katarerna. Eller Albigieneserna som de kallades. Jag läser just nu - ännu en - bok om katarerna. Där fick jag veta något intressant om ordet Lanugedoc. Du vet säkert redan detta men jag berättar ändå så får jag känna mig lite smart och kunnig. ;) Languedoc kommer som alla vet från Langue d'Oc som var språket som pratades. Detta var Occitanska och var närmre katalonskan än den nuvarande franskan. Men det som var intressant var att man även kallade det Langue D'Oc, alltså språket av Oc som i att man sa "oc" istället för "oui". För "oui" sa de där riddarna från Ile de France, som ville mörda dem. Som kallade dem kättare. Det var alltså också ett sätt att fjärma sig från det som nu är franskt. Visste jag inte innan. I alla fall. Jag blev så till mig av din resa att jag till och med bloggade om dig och att jag var lite avundsjuk... Jag måste också skaffa mig svärisar där nere... Kram! Och tack!

Ellinor sa...

Precis som Jenny avundas jag ert besök och promenad en aning. Myterna och mystiken kring detta område är verkligen spännande och de fascinerar mig något otroligt. En dag (inom kort) hoppas även jag få tillfälle att besöka dessa delar av landet. Tills dess nöjer jag mig med dina vackra bilder och målande berättelser.
Kram

Sara sa...

Haha, jag är ganska historietokig, älskar historiska romaner, och älskar att lära mig mer om det mesta, faktiskt.
Och vad gäller tempelriddarna och katarerna sâ skulle jag gärna lära mig mer.

/historienörden

Prinsessan sa...

Jag håller med, vilken spännande plats! Har sagt till maken att Languedoc kanske kan bli nästa resmål :)

Sara sa...

Rekommenderas!

Anonym sa...

Det har precis gått en tvådelad tv–serie, Labyrint, på svenska SVT. Bygger löst på historien om katarerna och naturligtvis är den heliga graalen också med. Serien bygger på en bok av Kate Moss (har inte läst den).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...