söndagen den 13:e januari 2013

The Fling Boogie.

Det här med detox efter helgerna är ju poppis, men man kan detoxa mycket mer än bara sin kropp.
Man kan till exempel ägna sig åt total utresning av hemmet, något som skapar rymd, lugn, plats för tankar och som rent symboliskt är viktigt: Rensa ut, bort med gammalt jox. Dessutom ger det mer värde till de föremål man har kvar.

Det nya: The Fling Boogie. Känner ni till det? Det handlar om att hitta 27 saker man kan slänga bort. 
Det tar emot i början, men när man väl börjat kan man inte sluta. 
Vi har idag samlat ihop femton sopsäckar med saker vi inte behövde. En del ska slängas, annat ges bort, till vänner eller välgörenhet.

Man kan även jobba efter tema: 
27 saker som faktiskt bara är skräp (typ tom vinflaska på diskbänken
27 saker som man kan ge till Röda Korset/hemlösa/hjälporganisationer
27 saker som man kan sälja på nätet
27 saker som hör hemma hos dig men som råkar befinna sig i fel rum eller på fel plats
27 saker som ska hängas upp/vikas ihop/läggas undan

Låter det mycket? Prova. 

Hemma hos oss känns det härligt decluttered, även om det var med viss ångest och nostalgi jag sade hejdå till a) min studentklänning som jag inte använt på x antal år b) nattskjorta från hotell i Tokyo som jag mycket accidentally råkade få med mig hem c) paket hårtoning i fel nyans som jag aldrig kommer använda igen, köpte eftersom det var 2 för 1. Ja, lite mindre nostalgi i denna sista.

9 kommentarer:

Uppochhoppa sa...

Det låter underbart när det är klart. Men tiden?! Får jag den på köpet? Och får jag mer tid sen!? Galet mkt nu, städa och fixa ej prio direkt.

Uppochhoppa sa...

Det låter underbart när det är klart. Men tiden?! Får jag den på köpet? Och får jag mer tid sen!? Galet mkt nu, städa och fixa ej prio direkt.

Uppochhoppa sa...

Det låter underbart när det är klart. Men tiden?! Får jag den på köpet? Och får jag mer tid sen!? Galet mkt nu, städa och fixa ej prio direkt.

Milea sa...

Här måste jag rekommendera boken 'Rensa i röran med Feng Shui' - den skakar igång lusten att städa som bara den!

Anonym sa...

Kan bara hålla med Milea - boken hon rekommenderar är alldeles utmärkt! Ett av de praktiska tips som finns där är bland annat detta: om du har bara lite tid - börja med en skrivbords- / hurtslåda. Sedan, om du har ytterligare lite tid, tar du en till låda.
Och vad gäller tid: på ett sätt tror jag också att det tar tid att ha för mycket grejer (fel grejer) omkring sig. Det jag vet är att det tar energi, men troligen också tid. (hmmm, detta säger jag som lever i ett helstökigt hem, och verkligen inte orkar göra något...)
// Kristina

Ingunn sa...

Jeg blir inspirert! Kanskje man skulle prøve. Klikker hjem den Feng Shui-boken med det samme også..

anna sa...

Har gjort detta nu under veckan. Det var asmotigt att komma igång, men när jag väl gjorde det blev det som ett slags maniskt flow. Bort med allt! Typ. Sååå härligt nu när det typ är klart.

Nässelblom och choklad sa...

Wow, vilken rensning ni gjort. Femton sopsäckar bort är en hel del mer plats. Jag är också inne på att rensa, men är inte lika effektiv som du är. Skulle verkligen ha nytta av att frigöra plats hemma hos oss, vi har alldeles för lite yta......

Sara sa...

Ja, alltsâ jag tror att TIDEN man vinner är den man fâr efter utrensningen: Att allt blir enklare och effektivare utan massa brâte... Och färre alternativ i garderoben! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...