fredagen den 6:e november 2009

Att uppfostra en klimatsmart, genusmedveten unge

Syrran misströstar och känner sig som en usel genusvetare/miljömedveten sociolog/småbarnsmamma eftersom hon har misslyckats med sina genuspedagogiska och klimatkorrekta principer.

Till leksaksdagen på dagis vill Applecheeks ta med sig... Bilar!

Bara bilar. Och eftersom han inte får ta med sig mer än en så väljer han bilarnas bil, en monstertruck av stadsjeepsmodell. Inte ens en Prius, figurez-vous. Syrran vill dagisstrejka.

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Ha, ha - det är nog ganska typiskt. Vissa saker går inte att förändra, man kan bara försöka ge fler möjligheter men inte bestämma allt. Men skrämmande många beteenden bär vi också med oss i hur vi tar hand om en flicka eller pojke som ramlat, vad vi tycker om stökiga flickor respektive pojkar osv. Trots att man tycker sig vara medveten....Men nog blir jämlikheten ändå bättre och bättre även om det går sakta. Älskade att läsa ditt inlägg "Because you´re in the world" - så fint och fullt av kärlek. Jag blir alldeles lycklig och tänker att visst är det så det är. Det är därför inte några kilo hit eller dit inte heller spelar någon roll, utan det är hur man känner sig som spelar roll och syns. Apropå de positiva kommentarer du fått nu jämfört med under vitkålstiden. Kram/Eva

TinTin sa...

Ha ha ha haaa, det var det roligaste jag har läst på länge! Är så glad att jag inte bor i Sverige och måste få ångest över att min son gillar bilar!

Erica sa...

Åh vad roligt! Jag pratade med mina 11½ åringar idag om alla mina förlorade hopp och föreställningar var gällande mig som mamma som jag haft när de kom. De skrattade så de tjöt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...